Donderdag 25/2 vond de eerste sessie 2016 van The Retail Society plaats, met een afzonderlijk deel voor de Home Improvement branche. Niet enkel de economische verwachtingen werden belicht, maar ook de trends en de toekomst van de sector. Het aanwezige publiek, waaronder Erwin Van Osta (Hubo), Sabine Devreese (Aveve), Frank De Belie (Blokker) of nog Jordi Juanos (Maxeda DIY), werd op soms confronterende wijze geïnspireerd voor het komende jaar.

Vier sprekers kwamen aan bod en een aandachtige toehoorder zal ongetwijfeld hebben opgemerkt dat er een rode draad door de presentaties liep, hoewel de sprekers vooraf niet hadden afgesproken. Chris Van Wesemael, Manager van Gondola Homing Experience en kenner van de branche, ontwaart in het gedrag van de huidige consument namelijk heel wat positiefs.

Woningen: kleiner maar mooier

De gemiddelde woning mag dan wel kleiner worden, maar er is een stevige trend naar upgrading in de afwerking. Hoe kan je anders de interesse verklaren voor wandbekledingen van 100 tot 500 euro per… m²? Doe-het-zelf projecten verschuiven van echte klussen naar “deco-knutselen” om het met de woorden van Rudi Petit-Jean, Directeur Gamma België te zeggen. Ook in de tuin zie je heel wat evolutie in het soort projecten.

Fifty shades of grey

De nieuwe internationale trends bevatten heel veel tinten grijs, en verder zachte tinten als muntgroen, lichtroze, babyblauw, en andere kleuren vaak met een grijze ondertoon.

Displays: The future is bright

Ilse Fraussen, onderzoeker en lector aan de UC Leuven Limburg presenteerde de resultaten van een onderzoek over het effect van displays in DIY. Ook hier was de finale boodschap “de toekomst is rooskleurig” want displays hebben wel degelijk een effect op meer- en doorverkoop en naamsbekendheid. De resultaten van de studie kan u in detail ontdekken in het persbericht in bijlage. We hier zeker nog op terug, want er volgen nog gelijkaardige tests in de speelgoedbranche en in pet products.

De macro-economische trends: voorzichtig positief

De macro-economische trends en verwachtingen voor 2016/2017 die Geert Langenus en Raïsa Basselier van de Nationale Bank van België toelichtten, bleken voorzichtig positief. De hervormingen die de regering heeft uitgewerkt, en de gunstige koers van de euro, leiden tot een hogere werkgelegenheid, waardoor het consumentenvertrouwen licht stijgt alsook de verwachtingen voor de private consumptie. Dit zijn uiteraard voor de retail positieve elementen. Investeringen trekken weer aan. We lijken daardoor het dipje van Q3 2015 achter ons te hebben gelaten. Eindelijk lijkt ook de Belgische retail de vruchten van de e-commerce beginnen te plukken.

DIY: Waar liggen de oplossingen?

Toen Marc Hoogenberg, DIY specialist bij PwC Strategy& aan het woord kwam, liet hij de aanwezigen even bibberen op hun stoel. Is er nog wel toekomst voor DIY retail in Benelux, nu de omzet per m² vooral in Nederland, maar ook in België en andere Europese landen de laatste vijf jaar een serieuze duik nam? Het gaat er echter om zich de juiste vragen te stellen om de juiste strategische keuzes te maken. Is een groot assortiment nog noodzakelijk? Moeten we net als in het Verenigd Koninkrijk 1 op 4 vestigingen gaan sluiten? Moeten we weer de prijzenoorlog aangaan of net meer gaan samenwerken met de “e-nemy”? Of stoten we toch maar beter niet-kernactiviteiten af? Het antwoord is uiteraard ook hier “gekleurd” en er zeker nog ruimte voor DHZ-retail, maar die zal zich moeten bezinnen over de consument “nieuwe stijl” en de gewijzigde economische omstandigheden.  

Kortom: The Retail Society 2016 ging van start met een heel geschakeerd beeld, dat we hier in de Pantone-kleuren 2016 weerspiegeld zien.