Enkele van de grootste FMCG-bedrijven ter wereld gaan samenwerken aan een Europees systeem voor voedingslabels. Onder andere Coca-Cola en Nestlé willen met kleurencodes de consument gezonder laten eten.

Voedingsreuzen Coca-Cola, Mars, Mondelez, Nestlé, PepsiCo en Unilever slaan de handen in elkaar om het obesitasprobleem aan te pakken en evenwichtigere voedingsgewoonten te promoten. De bedrijven werken aan een gezamenlijk systeem voor on-pack voedingslabels dat over heel Europa hetzelfde is. Verschillende systemen per land zouden verwarrend werken voor de consument en een barrière vormen voor de eenheidsmarkt.

De sector zou het systeem van aanbevolen dagelijkse hoeveelheden (ADH) verder uitwerken met een systeem van kleurencodes. Zo wil men nog meer voedingsinformatie op een eenvoudig te interpreteren manier communiceren op de productverpakkingn.

“Prominente on-pack voedingslabels kunnen een belangrijke rol spelen in het informeren van consumenten over de aanwezigheid van voedingsstoffen en de energiewaarde van wat ze eten en drinken. Hierdoor kunnen deze labels hen in staat stellen om gezondere keuzes te maken en bewuster te consumeren,” klinkt het in een gezamenlijk perscommuniqué.

Met de kleurenlabels willen de FMCG-bedrijven ook de consumptie van kleinere hoeveelheden aanmoedigen door de voedingswaarde per (realistische) portie aan te geven. Dat is volgens hen even belangrijk als de nieuwe labels, in het bestrijden van obesitas. “Kleinere porties spelen een sleutelrol in het ondersteunen van gezondere consumentenkeuzes en moeten ook zo erkend worden in een ontwikkeld labelingsysteem,” klinkt het.

De verschillende bedrijven hebben daarom een taskforce opgericht die de integratie van portionering in het huidige Britse systeem van ADH (dat met kleurencodes werkt) moet uitwerken. De resultaten daarvan zullen gedeeld worden met andere FMCG-spelers, retailers, de voedingsindustrie en de Europese Commissie.