Belofte maakt schuld: elke week publiceren we een portret van een van onze vegetariërs, flexitariërs of veganisten die we hebben ontmoet naar aanleiding van ons groot vegan dossier dat verscheen in de februari-editie van Gondola Magazine. Het eerste van 5 portretten gaat over Sofie, 23 jaar, vlogster (www.basimella.be) en vegan sinds 4 jaar. 

Vlees, eieren en dierlijke producten heeft ze geschrapt. De 23-jarige Sofie is sinds vier jaar veganistisch. “In het begin was het behelpen, maar nu zie je het aanbod zienderogen groeien.”

 Het begon voor Sofie met enkele filmpjes op YouTube. “Filmpjes van meisjes van mijn leeftijd die vegan eten en die mijn interesse prikkelden”, zegt ze. “Via hen leerde ik erover en werd ik ervan overtuigd dat ik het ook zo wou doen. Als je geen dierenleed wil, moet je een duidelijke keuze maken. Ik denk dat veel mensen niet weten dat er ook achter gewone melk dierenleed schuilgaat. Daarom koos ik voor vegan.”

Makkelijk was het niet: tussen filmpjes op YouTube en de realiteit gaapte – zeker toen – een diepe kloof. Het aanbod aan veganistischeproducten in winkels en supermarkten was heel klein. “In het begin was het zoeken naar de juiste producten. Ik hield het toen heel simpel: fruit, groenten, pasta. Ik woon in Limburg en voor mij is het praktischer om even de grens over te gaan om bij Albert Heijn of Jumbo langs te gaan. Ik vind daar vrij makkelijk mijn gading, omdat het aanbod veganistische producten iets uitgebreider is dan bij Delhaize of Colruyt. Al ga ik daar heel af en toe ook wel eens. Alleen lekkere vegan chocolade vinden is niet makkelijk in een gewone supermarkt, daarvoor moet je al naar een gezondheidswinkel. Pure chocolade vind je wel altijd, maar ik heb liever witte chocolade.”

Genieten van vegan

Toen ze de overstap maakte naar veganisme kreeg Sofie heel wat reacties, vertelt ze. “Er kwam vrij veel kritiek en verbaasde reacties. Veganisme was toen nog niet zo gekend. De vraag die ik het meest kreeg, was of ik wel genoeg voedingsstoffen zou binnen krijgen. Maar nu ze zien dat ik het al vier jaar doe, komt die vraag niet meer. Ik krijg alle stoffen binnen die ik nodig heb. Ik neem wel elke dag een B12-supplement, maar ook veel niet-vegan mensen hebben daar baat bij. 47% van de bevolking heeft een tekort aan B12 (een stof die enkel in dierlijke producten zit, n.v.d.r.). Dat heeft op zich dus niet zoveel te maken met het feit dat ik veganist ben.”

Er zijn nog meer vooroordelen over veganisten, zegt Sofie. Zo zijn er mensen die denken dat je als vegan niet lekker kan eten. “Dat is een heel bizar idee. Ik snap niet waar het op gebaseerd is. Ik denk dat het vooral komt van mensen die niet goed weten wat veganisme inhoudt. Je kan als veganist gewoon pasta, frieten en snoep eten - zoals iedereen. De enige voorwaarde is dat er geen dierlijke stoffen bij gebruikt worden. En daarnaast zijn veel vleesvervangers vandaag even lekker als het origineel. Al moet ik zeggen dat ik niet heel veel van die vleesvervangers eet. Er zijn genoeg andere mogelijkheden. Met groenten en fruit kan je heel veel. Met aardappel, ajuin, wortel en cashewnoten kan je, met toevoeging van water, een heel romige saus maken.”

Grote merken moeien zich

Veganistisch shoppen en consumeren is niet goedkoper of duurder, zegt Sofie. “Veganistisch eten maak je zo goedkoop of zo duur als je zelf wil. Net zoals wanneer je niet veganistisch eet, bepaal je zelf of je jezelf verwent met luxeproducten of niet. Ik vind niet dat veganistisch eten duur is. De basis bestaat namelijk uit groenten, fruit, aardappelen, pasta, rijst, bonen, granen enzovoort. Allemaal goedkope producten. Je kan dan zelf kiezen om vervangende producten te kopen, die de rekening iets hoger zullen maken maar zeker niet hoger dan een niet-vegan rekening.”

Over het grote verschil met enkele jaren geleden moet ze niet lang nadenken: veganisme heeft ook de aandacht getrokken van de grote merken, vertelt Sofie. Ook zij brengen steeds meer veganistische producten op de markt. “Net daarom is het alsmaar makkelijker om in traditionele supermarkten te vinden wat je nodig hebt. Al zijn er wel enkele merken waar ik vaak op terugval: Vivera, De Vegetarische Slager en Alpro, dat zuivelproducten op basis van soja op de markt brengt. Alleen op restaurant gaan is soms iets minder evident. Vegetarische gerechten zijn intussen goed ingeburgerd in de Belgische horeca, maar veganistisch eten is toch nog een ander paar mouwen. Al is er daar ook verandering op til. Vaak is het heel simpel om van een vegetarisch gerecht een veganistisch gerecht te maken. En ook daar wordt de keuzemogelijkheid groter. De drempel om veganistisch te eten, wordt steeds kleiner. Ik denk dat dat zich zal doorzetten. Veganisme is voor mijn generatie zeker belangrijker dan de voorgaande. Wij staan meer open voor verandering.”

Veganisme is, net als vegetarisme, in volle groei. Steeds meer consumenten raken overtuigd van deze levensstijl. En hun argumenten zijn erg uiteenlopend: dierenwelzijn, milieubewustzijn, gezondheid enzovoort. Gondola ontmoette verschillende vegetariërs en veganisten, al dan niet 100% of gedeeltelijk, en vroeg hen naar hun gewoontes, ideeën en visie. Ze worden vaak gezien als een bedreiging voor de landbouw. Toch bieden ze veel opportuniteiten voor retailers die hen voor zich weten te winnen. In dat spelletje lijken vooral Nederlandse bedrijven goed te slagen. Hun concurrenten moeten dit dan ook aandachtig opvolgen, zeker in een tijd waarin er een hevige concurrentiestrijd plaatsvindt op de Vlaamse markt: het fenomeen is trouwens vooral populair bij jonge consumenten, hun toekomstige klanten... 

Elke week publiceren we een portret van een van onze vegetariërs, flexitariërs of veganisten die we hebben ontmoet. Wilt u deze reeks niet missen? Schrijf u dan zeker in voor onze wekelijkse nieuwsbrief! Heeft u nog geen abonnement op ons magazine? Klik dan hier!

Herontdek episode 2, het portret van Tobias, 45 jaar en oprichter van Ethisch Vegetarisch Alternatief.

Herontdek episode 3, het portret van Lynn, 31 jaar, vegetariër tussen haar 15de en 20ste, en veganist sinds oktober 2017.