Het meest ambitieuze en controversiële winkelproject in ons land wordt begraven. Megashoppingcenter Uplace in Machelen verdwijnt, in plaats ervan komt 'Broeklin', een project van een meer bescheiden omvang.

Nooit eerder dat een commercieel project zoveel inkt vloeien in België als Uplace. Het project werd met veel bombarie gelanceerd in 2007 en viel enkel te beschrijven in superlatieven: zijn oppervlakte (190.000 m2, waarvan 55.000 voor commercieel gebruik), het exclusieve karakter van bepaalde ketens die er zich zouden vestigen, de kostprijs van het project en de schaal ervan. 

Zonder de volledige saga van Uplace te willen herhalen - die valt nu eenmaal niet in enkele zinnen samen te vatten - kan gesteld worden dat de annulering van de stedenbouwkundige vergunning eind 2018 de doodsteek betekende voor het project. Architect Alexander D'Hooghe had al een nieuwe project ontworpen, verschillend, met tegelijk handelszaken, KMO's, kantoren, opleidingscentra en horecazaken. In eerste instantie toonde Uplace zich sceptisch tegenover het voorstel van D'Hooghe, omdat het aantal winkels substantieel minder was in vergelijking met het oorspronkelijke ontwerp. Toch kende de bouwpromotor D'Hooghe in februari officieel de rol toe van architect voor het project.

Het is logisch dat Uplace zich nu achter het nieuwe project schaart, een project van bescheidener omvangen, ontworpen door D'Hooghe? De naam is een dubbele verwijzing, enerzijds 'Broek', de naam van de zone waarin het project ligt, en tegelijk naar de wijk in New York, met zijn brug naar Manhattan. Jan Van Lancker, ceo van Uplace, heeft gemengde gevoelens bij het nieuwe project: "We hebben 15 jaar lang hard gewerkt aan Uplace. We hebben 90 miljoen euro geïnvesteerd. Puur verlies. Maar we keren de pagina definitief om."