FMCG-reus Unilever gaat de technologie achter zijn “compressed” deodorants, waarbij voor dezelfde hoeveelheid deo een kleinere verpakking wordt gebruikt, openstellen voor de concurrentie. Dat vernam onze redacteur in het R&D Center van Unilever in Leeds.

Volgens Alan Palmer (vice president R&D Deodorants van Unilever Global) volgt Unilever daarmee het voorbeeld van onder meer Volvo destijds (veiligheidsgordels) en Tesla recent (batterijen). Unilever neemt zelf geen contact op met de concurrentie om de technologie te delen – elke zweem van kartelvorming dient te worden vermeden. Wel is er vanaf vandaag een website waarop de white paper te vinden is, vrij te raadplegen door iedereen (www.compresseddeodorants.com ). “Hoe we zullen zien hoe concurrenten reageren? Wat ons betreft zien we hun antwoord in het winkelrek”, zegt Tamara Rogers (senior vice president Deodorants Category van Unilever Global).

Markt vergrotenDat Unilever dit doet om de markt van compressed deodorants te ontwikkelen, zoals Tesla batterijtechnologie wil delen om de markt van elektrische auto’s te vergroten, wil Alan Palmer niet gezegd hebben. Ons lijkt dat echter de logica zelve. Als iedereen overschakelt op compressed deo's, heeft Unilever ook niet meer het perceptieprobleem dat de deodorants van Dove, Rexona en Axe duur zijn. Nu ziet de consument immers een kleinere spray voor evenveel geld staan. Voor het milieu zou het alleszins een goede zaak zijn als heel de deomarkt compressed wordt. De technologie gebruikt minder gas (-50%) en aluminium (-25%).

In België hebben compressed deodorants al een marktaandeel van 17% (in units). In het volgende nummer van Gondola komen we uitgebreid terug op deze stap van Unilever. En wij zijn benieuwd of deze stap succesvol is en navolging krijgt van andere bedrijven die duurzaamheid naar voren schuiven als onderdeel van de strategie.

 

Lees ook: Unilever lanceert compressed deodorants