Match en Smatch hebben deze ochtend een transformatieplan aangekondigd dat het hoofd moet bieden aan de aanslepende problemen bij de twee ketens van Louis Delhaize. Het opzet van het plan is ze te laten herleven via een investeringsplan van 40 miljoen euro, maar ook via een grondige herstructurering die 210 jobs en 16 winkels in gevaar brengt.

Het was geen geheim in de sector: Match en Smatch lijden, sinds jaren al.  Het persbericht dat de supermarkten uitstuurden, erkent dat ook en giet die crisis in sprekende cijfers: “De merken Match en Smatch staan momenteel voor grote uitdagingen die een rechtstreekse impact hebben op hun activiteiten. De nettoresultaten zijn immers negatief sinds 2013 en zijn sindsdien alleen maar gedaald, tot -22 miljoen euro in 2018.” Om die situatie te verklaren wijst de Groep Louis Delhaize naar de markt die onder druk staat door de grotere concurrentie en een dalende consumptie. Ze verwijst ook naar enkele handicaps die eigen zijn aan de winkelketens zelf, zoals een winkelpark dat heel heterogeen is en vaak ook verouderd, en de noodzaak om zich aan te passen aan nieuwe manieren van consumeren. Daarnaast mag een cruciaal element niet uit het oog verloren worden: in de hypercompetitieve markt is Match sinds lang de keten die de hoogste prijzen heeft. De winkelketen zag zijn appreciatie door de consument in het zomerrapport 2018 van GfK stijgen, maar blijft in de staart van het peloton bengelen.

Die diagnose was bekend, al langer. In de lente van 2014 leek het erop dat de winkelketen een shocktherapie zou ondergaan, met de komst van Aloïs Ooms, een ceo die de groep buiten zijn eigen rangen ging zoeken. Er veranderde ook heel wat, van het winkelbeheer tot het verlagen van de prijzen. Een maatregel die niet hielp om uit de rode cijfers te komen, terwijl de marges kleiner werden. Maar vasthouden aan een groot verschil met de goedkoopste winkelketens, en zelfs met meer directe rivalen, was zitten afwachten en toekijken hoe de klanten beetje per beetje vertrokken. Het opzet mislukte en Aloïs Ooms vertrok in februari 2016, nadat hij vaststelde dat hij niet kon rekenen op de steun van Groep. De familie Bouriez, de aandeelhouders die ook de verliezen van Cora moest incasseren en proberen de hypermarkten te herlanceren, koos voor Stéphane de Rango. Een verandering van stijl, iemand die dichter bij het huis staat, gecombineerd met inspanningen die de situatie aan te pakken met pragmatische oplossingen, op een moment dat de markt verwikkeld was in een promotioneel opbod. Het gevolg was dat de resultaten bleven tegenvallen, waardoor waarnemers en leveranciers ongerust werden: een herstructurering leek vroeg of laat onafwendbaar. Nochtans blijven er nog enkele parels over in het winkelpark, dat – het moet gezegd – heel heterogeen is. En het netwerk van supermarkten wekte ook de interesse op van concurrenten, die het willen overnemen. Maar de Groep Louis Delhaize wil niet verkopen. Match en Smatch moeten hun rekening, hun winkels en hun positie op de markt op eigen houtje op orde brengen. Dat is de boodschap die groep vandaag uitstuurt.

Het plan ziet er als volgt uit:  de mogelijke sluiting van 7 winkels van Match (Dinant, Erquelinnes, Eurpen, Geldenaken, Moustier-sur-Sambre, Nijvel en Spa) en de mogelijke sluiting van 9 winkels van Smatch (Ertvelde, Deinze, Ingelmunster, Jupille, Koksijde, Ougrée, Merchtem, Waarschoot en Zomergem). De invoering van de beoogde maatregelen zou gevolgen kunnen hebben voor 210 werknemers: 146 voor de winkels van Match en Smatch, 64 in de centrale.  In totaal werken er vandaag 2.500 mensen bij Match en Smatch.