De inflatie blijft maar stijgen en dat geldt ook voor de supermarktprijzen van oktober. Die zijn 15,31% duurder dan vorig jaar, meldt Test Aankoop.

Consumentenorganisatie Test Aankoop analyseerde de prijzen van 3.000 producten bij Albert Heijn, Carrefour, Colruyt, Cora, Delhaize, Aldi en Lidl. Daaruit bleek dat de supermarktprijzen in oktober gemiddeld met 15,31% gestegen zijn tegenover dezelfde periode een jaar eerder. Daarmee zet de prijsstijging van augustus (+12,33%) en september (+13,2%) dus verder. “Een gezin van 2 personen besteedt door de inflatie gemiddeld 64 euro meer aan dezelfde winkelkar dan een jaar geleden”, licht Test Aankoop toe. “Dat komt neer op 477 euro per maand tegenover 413 euro in oktober 2021. Deze gemiddelde prijs is 9 euro duurder dan vorige maand.”

Vooral de prijzen voor melk, boter, toiletpapier en rijst zijn sterk gestegen de afgelopen maand, stelt Test Aankoop. Anderzijds is er goed nieuws voor spaghetti, gemalen koffie en mosterd, waar de prijsstijgingen lijken af te vlakken. Al verhinderd dat niet dat spaghetti nog steeds voorkomt in de top 3 van producten waarvan de prijs het meest is gestegen ten opzichte van oktober 2021, namelijk aluminiumfolie (+39 %), papierwaren zoals keukenrol, toiletpapier en papieren zakdoekjes (+39 %), spaghetti (+37 %) en boter (+37 %). “Voor spaghetti is de stijging minder hoog dan een maand geleden. Hopelijk zet deze dalende trend zich voort, omdat we zien dat de graanprijzen wereldwijd toch al enkele maanden in prijs gedaald zijn.

Als we dieper inzoomen op de verschillende categorieën zien we dat de zuivelproducten nu al 22% duurder zijn dan een jaar geleden en dierenvoeding met 17%. De prijzen van kruidenierswaren en onderhoudsproducten stegen gemiddeld met 16%. Fijne vleeswaren zijn 15% duurder dan een jaar geleden, groenten en aardappelen zo’n 14%. De prijzen voor diepvriesproducten en vlees klommen dan weer met 13% (+23% voor gevogelte). De productcategorieën die gemiddeld het minst in prijs stijgen zijn fruit (+5%), brood (+8%) en producten voor persoonlijke hygiëne (+8%). En die prijsstijgingen laten de consument niet ongevoelig. Zo bleek eerder uit een onderzoek van iVox dat consumenten steeds vaker op zoek gaan naar goedkopere producten.