Nadat Aldi, Colruyt en Carrefour de voorbije weken elk een campagne opzetten waarin prijs een cruciale rol speelt, wil ook Lidl zijn prijsimago meer benadrukken. Betekent de coronacrisis de start van een nieuwe prijzenoorlog?

Veel Belgen zijn door de crisis tijdelijk of volledig werkloos waardoor ze veel meer letten op het geld dat ze uitgeven tijdens hun winkelbezoek. Lidl is zich daar terdege van bewust en wil opnieuw ‘prijsagressiever’ worden. Het schuift volgens Lebensmittel Zeitung zijn digitale klantenkaart Lidl Plus en speciale aanbiedingen naar voor om consumenten die financieel getroffen zijn door de pandemie aan te spreken. Ook Carrefour speelt in op de nieuwe omstandigheden: het verlaagde vanaf 27 mei de prijs van 1.000 producten in de Belgische winkels. De kortingen kunnen oplopen tot 15%. “Deze prijsdaling zal ongetwijfeld goed zijn voor de portemonnee van de Belgen, die het in deze bijzondere periode vaak moeilijk hebben. Carrefour wil daarmee de koopkracht van haar klanten verbeteren en de Belgen door de crisis heen helpen”, zo klinkt het.

Eerder al was ook Aldi er zich bewust van geworden dat de coronacrisis een belangrijke impact heeft op de financiële situatie van gezinnen. Het pakte uit met een nieuwe campagne: ‘Hoeveel was ‘t?’, waarin het benadrukt dat klanten voor een volle winkelkar aan een lage prijs en met een zo hoog mogelijke kwaliteit bij Aldi moeten zijn. “De coronacrisis schudt de markt stevig door elkaar en heel wat klanten zijn tijdens de coronacrisis onzeker geworden over hun financiële toekomst”, verduidelijkt Isabel Henderick, managing director marketing & communication bij Aldi. “We stellen vast dat de klant meer dan ooit belang hecht aan lage prijzen, verse producten, promoties, snel winkelen en proximiteit.”