Als reactie op de stijgende prijzen voeren retailers hun "anti-inflatie"-initiatieven op om de portemonnee van de consument te beschermen. Zo gaat Carrefour Frankrijk de prijzen van 100 producten bevriezen gedurende 100 dagen.

"Om de inflatie te bestrijden zullen we de prijzen van 100 huismerkproducten die de dagelijkse basisbehoeften van onze klanten vervullen (...) tot 30 november bevriezen", kondigde Carrefour groep maandag aan. Het gaat om verschillende categorieën: food (verse producten, kruidenierswaren, conserven, enzovoort) en non-food (hygiëne, wasmiddelen, kleding, elektro, enzovoort). Deze maatregel zal in alle Carrefour-winkels in Frankrijk worden toegepast en moet helpen de koopkracht van de Fransen te behouden. De actie maakt deel uit van de bredere "anti-inflatie-uitdaging" die Carrefour begin heeft gelanceerd en die ook betrekking heeft op producten voor het nieuwe schooljaar. In België werkt Carrefour ook aan een actie om bepaalde prijzen te bevriezen. Meer details worden dinsdagochtend bekendgemaakt. Het initiatief van Carrefour Frankrijk doet denken aan de “Kleine Leeuwtjes”-actie die Delhaize in juni lanceerde. Daarbij voert de keten prijsverlagingen door van 5% tot 30% op 500 basisproducten die klanten volgens de retailer dagdagelijks nodig hebben. Op die manier steunt de retailer de koopkracht van zijn klanten.

Een nieuwe promotaal

Afgezien van de discussie over het werkelijke effect van dergelijke initiatieven op het totale consumentenmandje, is de strijd die vandaag tussen retailers wordt uitgevochten vooral communicatief en marketingtechnisch van aard. Door de twijfels en bezorgdheid van de consument zoeken retailers naar een nieuw promo discours om op deze bezorgdheid te reageren (of te surfen?). Vroeger zwoeren winkeliers bij procentuele kortingen. Vervolgens kwamen er, onder impuls van met name Albert Heijn, formules als "1+1 gratis", "1+2 gratis", en  "ronde prijzen". In het huidige economische klimaat passen retailers hun discours gewoon aan de tijd aan, waarbij ze proberen om de gulden middenweg te vinden tussen marketing en opportunisme….Maar ze moeten oppassen voor overdaad aan communicatie. Ze moeten de juiste invalshoek vinden, de juiste aanpak, de juiste belofte die het meest genereus lijkt, maar zonder de rode lijn te overschrijden. Want ze riskeren hun marges te zien wegsmelten of een "bad buzz"  in het geval van misleidende of niet nagekomen beloftes, wat in de huidige context voor geen van de retailspelers een optie lijkt te zijn. Hoe dan ook, het lijdt geen twijfel dat de grote stunts van communicatie en promomarketing in tijden van crisis nog maar net begonnen zijn...