In de gebieden waar het actief is heeft Picnic ongeveer de helft van de markt veroverd. De Nederlandse online supermarkt stoot er de online boodschappendienst van Albert Heijn van de troon. Maar de groei gaat vooral ten koste van de traditionele supermarkten.

Het vakblad Distrifood vroeg het onderzoeksbureau GfK de marktaandelen in omzet van de online boodschappendiensten te vergelijken in de 29 gebieden in Nederland waarin Picnic al meer dan een jaar actief is. Van elke 100 euro die door klanten online werd besteed, ging er in het eerste kwartaal van 2018 nog 44,20 euro naar Albert Heijn, 33 euro naar Picnic en 22,90 euro naar overige onlinebezorgers. Een jaar later zijn de cijfers aanzienlijk gewijzigd: Picnic rijft nu 52,70 euro nu binnen. Albert Heijn zakt tot 30,70 euro en de overige spelers tot 16,60 euro.

De groei van het marktaandeel van Picnic zou mede te danken zijn aan het feit dat die een lagere drempel hanteert om gratis te leveren. Bij Picnic is die 25 euro per bestelling en bij Albert Heijn 50 euro.

Albert Heijn blijft wel de grootste onlinespeler, omdat die een veel bredere dekking heeft van de Nederlandse markt. Overigens betekent het grotere marktaandeel van Picnic niet dat AH aan omzet inlevert. Diens online-omzet is gestegen, zegt Joop Holla van GfK. Volgens hem haalt Picnic vooral omzet weg bij supermarktketens zonder online besteldienst.

Marktaandeel online groeit

In het onderzochte gebied hebben de online boodschappen een marktaandeel van 8% (van de totale omzet van de supermarkten). Een jaar eerder was dat nog slechts 6%.

Uit eerder onderzoek van GfK voor Thuiswinkel.org blijkt dat de online aankopen van Food/Nearfood de grootste groei kennen van alle productcategorieën: in 2018 was de stijging +24% tegenover +10% voor alle bestedingen samen. Het tempo van die groei zwakt echter af. In 2017 was de groei van de categorie Food/Nearfood nog +35%.

Verlieslatend

Overigens zijn er nog grote twijfels rond de winstgevendheid van de boodschappendiensten. Noch Picnic, noch de supermarktketens geven cijfers vrij hieromtrent. Uit de meest recente jaarrekening van Picnic blijkt dat het een verlies van ruim 45 miljoen moest boeken. Volgens Picnic-CEO Michiel Muller zal het bedrijf nog drie jaar moeten investeren voordat er winst kan worden gemaakt.

Dat de onlinebesteldiensten in Nederland naar alle waarschijnlijkheid verlieslatend zijn, heeft te maken met de gratis levering vanaf een zeer lage besteldrempel, terwijl de kosten voor het samenstellen en het bezorgen van de bestelling vrij hoog zijn. De Nederlandse consument is ‘gratis’ gewoon geworden en is blijkbaar niet bereid om te betalen voor de thuislevering.

Daarom wordt in Nederland met veel belangstelling gekeken naar de test die Colruyt in vijf gemeenten in de oostelijke rand van Brussel uitvoert. De keten rekent 15 euro per levering aan: 9,50 euro voor de levering zelf, plus de 5,50 euro servicekost voor het verzamelen van de boodschappen in de supermarkt. Colruyt toont hiermee veel lef, vinden onze noorderburen.