LONGREAD Pasta, bier en conserven: welke productcategorieën doen het goed in Coronatijden?
Nu de eerste emoties rond het coronavirus zijn gaan liggen, is het tijd om te kijken hoe de klant reageert en consumeert. Welke categorieën winnen en welke verliezen? Een analyse op basis van cijfers van Amoobi, specialist in het in kaart brengen van consumentengedrag in winkels.
Misschien heeft u op internet ook de filmpjes gezien die circuleren van lege winkelrekken, van consumenten die aan het hamsteren slaan en die zich soms niet van hun meest sociale kanten laten zien. Of misschien zag u de cijfers die aangeven dat de verkoop in veel supermarkten piekt, tot 40% en meer zelfs. Het geeft allemaal een indicatie van de hogere omzetten die supermarkten vandaag realiseren. Interessant, maar voor een onderbouwde analyse zijn er betrouwbare cijfers nodig. En die cijfers heeft Amoobi, een Belgische onderneming die over de hele wereld het consumentengedrag in verschillende supermarkten volgt.
Concreet installeert Amoobi in het plafond van winkels optische sensoren die het traject van klanten in verschillende rayons volgt. Het doel is niet om beelden op te nemen – wat in strijd zou zijn met de privacywetgeving – maar eerder om te analyseren wat de bewegingen en keuzes zijn van de consument eens hij in de winkel is. Die gegevens maken het mogelijk om de winkelindeling te verbeteren en op te delen in ‘koude’ en ‘warme’ zones, om bepaalde commerciële keuzes tegen het licht te houden, om het succes van een promotie-actie na te gaan of bijvoorbeeld de wachtrijen bij de kassa op te volgen. Het gaat voor alle duidelijkheid om geanonimiseerde gegevens die niet gelinkt zijn aan één retailer.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag. Dit is om onze inhoud beter af te stemmen op onze lezers. Ontdek hier de voordelen:
Retailallianties: Slimme strategie of machtsmisbruik
Interview met Veerle De Witte (CEO van Standaard Boekhandel Group): “Een omnichannel klant geeft drie keer zoveel uit als een 100% online klant”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?