Online supermarkt Crisp heeft een nieuwe kapitaalinjectie van 35 miljoen euro gekregen. Die moet de Nederlandse e-retailer naar eigen zeggen toelaten om verder te groeien en een duurzamer voedingsaanbod te realiseren. In zijn eerste jaar in ons land boekte Crisp een verlies van 188.000 euro.

Ondanks de moeilijke marktomstandigheden, waar in e-commerce het moeilijker heeft en geld lenen duurder geworden is, tonen investeerders vertrouwen in de Nederlandse app-only supermarkt. “Crisp gebruikt de investering om meer mensen deel te laten nemen aan een duurzamer voedselsysteem. Een systeem dat bestaat uit lokale en seizoensgebonden boodschappen, met een korte keten van boer tot bord. Om de positieve impact verder te vergroten zal de boodschappen-app dit jaar afsluiten met een CO2-neutrale operatie en diende vorige maand de aanvraag voor het B Corp label in, dat strenge duurzaamheidseisen inhoudt”, zo klinkt het in een persbericht.

Het bedrijf geeft aan dat het bij de investeringsronde gesteund wordt door zowel bestaande als nieuwe investeerders, waaronder Nederlandse topondernemers en familiefondsen. Crisp geeft aan dat het het voorbije jaar een omzetgroei van 30% realiseerde en verwacht in Nederland voor de zomer break-even te draaien. De winstgevendheid in België moet het jaar erna volgen. In ons land maakte Crisp in zijn eerste jaar 188.000 euro verlies. Bij Crisp vullen klanten hun winkelmand gemiddeld voor 85 euro. 90% zijn herhaalaankopen.  Over de ambities van Crisp zegt CEO Tom Peeters: “We focussen ons nu eerst op onze huidige markten, het realiseren van onze duurzaamheidsambities en ons bedrijfsresultaat. Onze eigen technologie faciliteert dat we zowel ingrediënten als recepten en maaltijden aan kunnen bieden, vanuit één efficiënt technologisch platform.” In België wordt Crisp geleid door country director Charlotte Van Loock.