Sinds het begin van de verstrengde maatregelen in België, circuleren er geruchten dat de solden zouden worden uitgesteld tot 1 augustus. Toch peilt de regering eerst bij de betrokken sectoren, alvorens het haar besluit bekendmaakt. Maar bij de vertegenwoordigers van de handelaars is er onenigheid. Zo wil de middenklasse de solden uitstellen, terwijl Comeos die beslissing voorbarig vindt.

In het zuiden van ons land deed de UCM een rondvraag bij handelaars die solden aanbieden en verzamelde het maar liefst 700 vragenlijsten, een zeer representatieve steekproef voor Wallonië en Brussel.  Slechts 17% van de ondervraagden vindt dat er niets moet veranderen en zijn van mening dat de solden gewoon in juli moeten doorgaan. 61% vindt daarentegen dat de solden moeten uitgesteld worden tot in augustus. De rest vindt dan weer dat de solden over juli en augustus verspreid moeten worden.

Op basis van die resultaten pleit de UCM voor een verplaatsing van de solden naar augustus. Gezien de omstandigheden, moet de sperperiode (verbod om kortingen aan te kondigen, maar wel de mogelijkheid om koppelaanbiedingen te voorzien) verlengd worden tot 2 maanden, of zelfs beginnen zodra de winkels weer opengaan. “Op die manier kunnen handelaars hun stock zo goed mogelijk beheren wanneer ze terug opengaan. Je moet hen toelaten om een redelijk deel ervan te verkopen, voordat de solden losbreken.”

Daarnaast pleit de UCM er ook voor om het uitstel van de solden gepaard te laten gaan met 4 concrete maatregelen: het opzetten van een bewustmakingscampagne die mensen uitnodigt om lokale onafhankelijke winkels te bezoeken; het aanbieden van gratis parking en nachtelijke openingen in commerciële centra; het regelen van online handelspraktijken op Europees en internationaal niveau; en het versterken van controles om ervoor te zorgen dat iedereen zich aan de regels houdt.

Unizo: essentieel voor de omzet van handelaars

Unizo is, net als de UCM, tevreden met de steun die KMO-minister Denis Ducarme uitspraak voor het Unizo-voorstel om de sperperiode te verruimen en de solden op te schuiven naar 1 augustus. Een dergelijke maatregel zou voldoen aan de verwachtingen van Unizo’s leden, zo blijkt uit een petitie die in amper enkele dagen al bijna 2.000 handtekeningen opleverde.

De organisatie benadrukt dat de sluiting van non-food handelaars in de periode met de beste omzetweken van het jaar, handelaars niet alleen achterlaat met uitzonderlijk hoge voorraden, maar ze ook geen inkomsten hebben terwijl vaste kosten blijven lopen. De modewinkels hebben bijvoorbeeld al hun volledige collectie voor het winterseizoen aangekocht en dus hun leveranciers moeten betalen, terwijl hun kassa’s leeg zijn.

“Covid-19 is uitgebroken, net voor de start van wat voor veel handelaars de beste omzetmaanden moesten worden", aldus Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder van Unizo.  "Vandaag verdienen zij weinig tot niets, terwijl ze hun kapitaal in hun stock hebben geïnvesteerd. Om dit te overleven, moeten onze winkeliers meteen na deze crisis op zijn minst een periode aan normale prijzen kunnen verkopen. Als er in mei, juni en juli niets verandert aan de actuele sper- en soldenwetgeving zal dit zonder enige twijfel voor een bloedbad zorgen in de Belgische retailsector met heel wat faillissementen en banenverlies tot gevolg.”

Unizo roept daarom op om de solden met een maand uit te stellen tot augustus, voorafgegaan door een langere sperperiode, om de grote en kleine spelers uit de sector gelijk te behandelen. De organisatie wil ook dat er maatregelen genomen worden om oneerlijke concurrentie aan te pakken en een gelijk speelveld te creëren tussen binnen- en buitenlandse ondernemen. Onder meer door de praktijken van Belgische en buitenlandse webshops te controleren; de belastingniveaus gelijk te stellen aan die van het buitenland; het btw-tarief te verlagen; en lagere tarieven in te stellen voor de bedeling van pakketjes door Belgische webwinkels.

Comeos: de solden uitstellen is voorbarig

Toch is niet iedereen akkoord met een uitstel van de solden. Volgens Comeos, dat de grote modewinkels vertegenwoordigt die meteen ook de belangrijkste speler in de fashionverkoop in België vertegenwoordigen, is er een nuancering nodig. Uit een bevraging van Comeos blijkt dat de modeketens vrezen geconfronteerd te worden met een enorme stock. Bovendien zorgt de coronacrisis ook voor een knip in de portefeuille van de meeste consumenten. De koopkracht van de Belgen is drastisch gedaald, waardoor de ruimte voor kledingaankopen beperkt is.  “Denken dat de verkoop in alle winkels onmiddellijk opnieuw kan starten aan het normale prijsniveau is jammer genoeg wishful thinking”, benadrukt Comeos, die het cruciaal vindt dat als winkels opnieuw kunnen openen, consumenten relatief snel van de solden kunnen profiteren. De organisatie benadrukt dat België geen eiland is en dat consumenten dus gemakkelijk de grens kunnen oversteken of online kunnen shoppen.

Comeos hoopt dan ook dat er niet overhaast een beslissing wordt genomen, in ieder geval niet vooraleer bekend is wanneer de betrokken winkels weer open kunnen.

Update: 9/04/20

Meubelsector voor het behoud van soldenperiode

En Comeos is niet alleen: Navem, de nationale vereniging van de Belgische meubelhandelaars, pleit voor het behoud van de soldenperiode in juli, al vindt hun oproep tot nu toe weinig gehoor bij de verschillende instanties. De vereniging benadrukt dat het onzettend belangrijk is voor meubelhandelaars dat ze hun toonzaalmodellen kunnen uitverkopen om zo plaats te maken voor de najaarscollectie. Mocht de soldenperiode uitgesteld worden, dan zou dat betekenen dat de boost die na de crisis op gang zou kunnen komen, teniet wordt gedaan. En dat zou volgens de sectorfederatie voor meubelhandelaars die nu al met moeite het hoofd boven water kunnen houden, net de druppel kunnen zijn die de emmer doen overlopen. 

"Schaf de opgelegde soldenperiode af"

Of de regering zal beslissen om de soldenperiode al dan niet uit te stellen, is voorlopig nog afwachten. Maar één ding is zeker: een akkoord vinden waarin elke sectorfederatie zich kan vinden, is een echt huzarenstukje. Daarom pleit Chris Van Wesemael, non-foodexpert bij Gondola, voor het afschaffen van de verplicht opgelegde soldenperiode. "Laat iedereen zelf bepalen wanneer hij met een overschot zit aan het eind van een "seizoen", wat dat seizoen dan ook is, of na een verkeerd ingeschatte inkoop en beslissen om producten aan verlaagde prijs te verkopen", aldus Chris Van Wesemael. "Zo zullen grote ketens minder geneigd zijn om soldenartikelen vooraf gepland in te kopen, wat zoveel als misbruik is van het begrip solden. Consumenten zullen dus veel vaker en het hele jaar door een "eerlijke" prijs betalen en niet een "nep-doorgestreepte" prijs. De consument zal ook terug een juiste prijsperceptie krijgen."

Daarnaast benadrukt hij ook dat door een afschaffing van de vaste soldenperiode, sectoren hun 'solden' ook op het juiste moment kunnen doen: op het einde van het reële seizoen. Daarbij verwijst hij onder meer naar de kledingsector die worstelt met een late winter of zomer. Nog een voordeel van het afschaffen van de solden? Sectoren die niet seizoensgevoelig zijn, zoals huishoudelektro, multimedia, beauty... zullen niet meer gedwongen worden om mee te spelen. Daardoor verdwijnen volgens Chris Van Wesemael de onnatuurlijke pieken in de verkoopcijfers en alle complicaties vandien, zoals het extra tijdelijk personeel in de drukke weken en de logistieke uitdagingen. Een ander argument is het feit dat de buitenlandse e-commerce minder zal kunnen profiteren van de niet-soldenperiodes, die toch het grootste deel van het jaar uitmaken. Dat in combinatie met de afwijkende soldenperiodes bij onze buurlanden, zal volgens onze non-foodexpert, zorgen voor een natuurlijke rem voor cross-border shopping. 

"In tijden waar marges onder druk staan, is winkeliers verplichten om te solderen (want je kan moeilijk anders dan mee heulen met je concurrenten) compleet zinloos en zelfs economisch onverantwoord. Het afschaffen van vaste soldenperiodes en de bijhorende sperperiodes kan alleen maar zorgen voor een evenwichtigere verkoop doorheen het jaar, een juiste prijs en prijsperceptie voor de consument, gezondere marges voor de retailer en dus minder druk op de hele retailketen", besluit de expert.