Met alle gebeurtenissen van het afgelopen jaar is het om het op zijn zachtst te zeggen een woelige periode voor de Belgische retail en FMCG sector. Maar wat is er nu veranderd voor de trade en shopper marketeer? We kregen een antwoord op deze vraag op ons jaarlijkse Shopper & Trade Marketing Congres. 

Tom Cornelis, Commercial Lead bij GfK, hij heeft het profiel van de online shopper uit de doeken gedaan. Hij benadrukt dat het online marktaandeel van FMCG 1,3 miljard euro bedraagt in België, dat is vier keer meer dan vier jaar geleden. Het totale online marktaandeel staat nu op 4,4% tegenover 1% in januari 2017. In het huishoudbudget is er wel een daling van 2,7% waargenomen ten opzichte van vorig jaar, maar wanneer we vergelijken met pre-covid condities in 2019 gaan we er netto nog steeds sterk op vooruit. De Belgische consument koopt meer in volume, maar geeft in totale waarde minder uit. Volatiel als de markt vandaag is, zoeken ze naar goedkopere alternatieven. De online consument geeft daarentegen wel graag wat meer uit (+18% tov gemiddelde offline consument) en is ook nog eens een stuk loyaler.