Euro Shoe Group, het bedrijf boven schoenenketen Bristol, wil tientallen winkels sluiten. Daarnaast heeft de groep het statuut van bedrijf in moeilijkheden aangevraagd om zo gemakkelijker werknemers te laten afvloeien via SWT, het vroegere brugpensioen. 

Bristol wil minstens een twintigtal winkels sluiten die verlieslatend zijn. Ook de resultaten in veertig andere vestigingen vallen tegen, al wordt momenteel bekeken of er toch geen winkels gered kunnen worden. “In de volgende drie jaren zullen er waarschijnlijk nog meer sluitingen volgen. Voor 2020 zijn er nog eens 17 gepland waarvan er al 11 achter de rug zijn. Het juiste aantal voor de volgende jaren ligt momenteel nog niet vast omwille van de grote en snelle veranderingen die de markt kan ondergaan”, laat het bedrijf weten in een persbericht.

Het gaat al langer niet goed met schoenenketen. Vorig jaar daalde de omzet van 197,5 naar 183,7 miljoen en had het bedrijf af te rekenen met een verlies van 6,2 miljoen. Onder meer te weinig passage en een slechte ligging door te hoge huurprijzen lagen aan de basis van het probleem. Bovendien startte Euro Shoe Group vorig jaar met een herstructurering waarbij de meest verlieslatende winkels werden gesloten: 10 winkels in België, 8 in Nederland en 1 in Groothertogdom Luxemburg. 

Hoeveel mensen er getroffen worden is niet duidelijk. Al benadrukt de CEO van Bristol in De Standaard dat het geen gigantische aantallen zullen zijn. De krant schrijft ook dat de groep het statuut van bedrijf in moeilijkheden heeft aangevraagd zodat het gemakkelijker mensen kan laten afvloeien via SWT, het vroegere brugpensioen. Begin juli werden er al 5 mensen ontslagen. 

Toch blijft de keten positief. De groep benadrukt dat verschillende indicatoren erop wijzen dat de inspanningen stilaan vruchten beginnen af te werpen. Zo verkleinde het operationeel verlies van -2,6 miljoen naar -1,7 miljoen en steeg de brutowinstmarge lichtjes. Tegen volgend jaar hoopt de groep een positief operationeel resultaat te behalen. Dat was normaal al voorzien voor dit jaar maar corona gooide roet in het eten. Hoe de keten dat wil doen? Door nieuwe winkels te openen, in te zetten op pop-ups in de binnenstad met een jongere collectie en oude winkels een make-over te geven. “Dat moet zorgen voor extra beleving en een betere presentatie van de collecties”, aldus het bedrijf. Ook herlocaties in Nederland staan op de planning om de winkels meer visibiliteit te geven. Bristol dat actief is in België en Nederland en 1.200 mensen tewerkstelt, heeft in totaal 250 winkels.