De consument begrijpen is belangrijk om in te spelen op zijn behoefte. Wie is de consument en waar is hij naar op zoek? In de meest recent Info-Vers rubriek in Gondola Magazine, maakt VLAM een onderscheid tussen zeven consumententypes.

Om goed te begrijpen wat consumenten nodig hebben als het over voeding gaat, heeft het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) de consumenten ingedeeld in verschillende types op basis van de manier waarop ze omgaan met voeding en koken. We hebben deze oefening op onze Marktmaker-community toegepast en kwamen uit op zeven consumententypes. Uiteraard kan je mensen niet zomaar in hokjes steken. Consumenten vertonen immers vaak kenmerken van verschillende typologieën en kunnen ook afhankelijk van de situatie wisselen van type.

 

1. De impulsieven

Zij willen vooral genieten en beleven en gaan vaak naar de winkel voor kleinere aankopen. Ze doen dit zonder boodschappenlijstje want ze beslissen ter plaatse wat ze gaan eten. Acties in de winkel (bv. proevertjes) hebben een grote impact op hen. Je overtuigt hen niet zozeer met communicatie over gezondheid, veiligheid … maar door hen te verrassen, te laten genieten en te inspireren. 

2. De socialen

Zij zien eten en koken als een sociale activiteit en eten bijgevolg liefst niet alleen. Eten is voor hen een manier om een fijne tijd te hebben met goede vrienden. Zij zullen dus vooral punten geven op sfeer en gezelligheid en zoeken producten en gerechten die mensen samenbrengen of waarvan mensen samen kunnen genieten. Interactiviteit weten zij zeker te appreciëren.

3. De zorgzamen

Zij zien koken en eten eerder als een basiszorg en iets dat vooral in het teken van een ander staat. Zo beschouwen ze het als hun taak als ouder om te koken voor de kinderen of als gastheer/gastvrouw om optimaal te zorgen voor de gasten. Ze willen die taak naar best vermogen vervullen. In communicatie naar hen positioneer je jouw winkel best als familiaal, behulpzaam, warm, fast good food. Kernwoorden naar deze groep zijn: nostalgie, thuisgemaakt, lokaal, convenience …

 

4. De stressmijders

Zij hechten veel belang aan zekerheid en kiezen daarom het liefst voor gekende producten. Geen te ingewikkelde gerechten die kunnen mislukken, want dat bezorgt hen alleen maar stress. Ze willen zich goed informeren als ze een onbekendere keuze moeten maken en  luisteren daarbij graag naar de mening en de ervaring van anderen. In communicatie naar hen creëer je best vooral een vertrouwd en herkenbaar gevoel en toon je aan dat je producten makkelijk beschikbaar en te bereiden zijn.

5. De controlezoekers 

Zij denken sterk na over hun voeding en zoeken info die hen bevestigt dat hun voedingskeuze goed, gezond en veilig is. Ze hebben vooral oor voor rationele argumenten en wetenschappelijke bewijzen. Etikettering en labels zijn voor hen zeer belangrijk. Kernwoorden in communicatie naar deze controlezoekers zijn: wetenschap, statistiek, bewijs, informatie, infographics … 

6. De pronkers

Zij willen zich speciaal voelen en boven de massa uitspringen. Ze pakken graag uit met producten die ze gegeten hebben of plaatsen waar ze gegeten hebben. Ze zoeken vooral producten en gerechten die uniek zijn, die van hoge kwaliteit zijn en die vaak slechts beperkt beschikbaar zijn. Naar hen positioneer je jouw winkel als creatief, trendy, kwaliteitsvol en high-class en toon je dat je winkel hen helpt om zichzelf intellectueel en cultureel uit te drukken of zich te onderscheiden van de anderen. 

7. De experimenteerders 

Zij zoeken het avontuur op en houden van nieuwe producten en recepten. Ze experimenteren er graag op los in de keuken en proberen zoveel mogelijk te variëren in hun voeding … niet vanuit gezondheidsoverwegingen, maar puur voor de fun. Naar hen communiceer je dat je winkel innovatief en energiek is. Kies er ook voor om constant vernieuwing in je winkel en je productaanbod te brengen.

                       

Relevant

Deze indeling is niet alleen interessant om effectief aan te geven hoe verschillend consumenten kunnen denken en handelen op het vlak van voeding, maar ze zijn ook interessant voor winkeliers om te kijken naar welke consumententypes zij zich best richten. Bovendien helpt deze kennis om te zoeken naar de beste manier om producten en verkooppunten het meest relevant te maken voor een bepaald consumententype… want dé consument bestaat niet!

Lees de volledige rubriek in het laatste nummer van Gondola Magazine. Nog niet geabonneerd? Klik dan hier!