Het modeplatform Belmodo stopt ermee. De lifestylewebsite die fashionista Tiany Kiriloff tien jaar geleden (mede)oprichtte had te veel concurrentie van influencers op de sociale media, die meeknabbelen aan de advertentietaart. “Het model van Belmodo is achterhaald”, zegt ze aan De Standaard.

Belmodo bracht als ‘fashion content house’ reportages en videofilmpjes over mode, beauty en lifestyle die door merken betaald worden. Daarnaast is het via Belmodo Media actief in video- en fotoproducties, copywriting, blogging en marketingcampagnes rond mode. In 2014 nam de Gentse uitgeverij en productiehuis Borgerhoff & Lamberigts een meerderheidsbelang. Het platform moest zo uitgroeien tot een breed mediabedrijf voor lifestylecontent. Om die groei te versnellen werd in 2016 een Franstalige versie van de website gelanceerd. Er was ook een kleine webshop.

Nu is beslist om de stekker eruit te trekken. De website wordt opgedoekt, maar het is nog niet duidelijk of ook de rest van de activiteiten worden stopgezet.

Aan De Standaard vertelt Tiany Kiriloff, die creatief directeur en uithangbord was, dat de toename van het aantal influencers een grote rol heeft gespeeld. “Alles is nu gericht op sociale media. Als je tips voor mode, beauty of reizen zoekt, dan vind je die op Pinterest of Instagram. Er waren grote investeringen nodig om ons online platform toekomstbestendig te maken. En dat was geen optie”, klinkt het.

Belmodo voelde niet alleen de toenemende concurrentiedruk van die influencers - die ook een deel van de koek krijgen – maar ook van andere spelers. “De advertentiebudgetten worden over steeds meer platformen en spelers verdeeld. De grote mediagroepen voelen dat en wij, als kleine vis, uiteraard ook”, legt ze uit.

Kiriloff, die zelf met net geen 200.000 volgers op Instagram een van de populairste mode-influencers van ons land is, blijft actief in de modewereld, met een focus op de sociale media.