In de eerste helft van 2019 gaven de Belgische consumenten 5,69 miljard euro online uit, wat opnieuw een stijging van 7% is ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De groei was bijna alleen aan Vlaanderen te danken. Ondanks een licht herstel in het tweede kwartaal kochten Walen en Brusselaars in de eerste jaarhelft 1% minder online dan tijdens het eerste semester van 2018. Nog een opvallende trend: de Belgen kochten minder dure producten en diensten.

In 2018 gaven Belgen 10,67 miljard euro uit, wat al een half miljard meer was dan de uitgaven in 2017. Als de e-commerce dit jaar aan het huidige tempo blijft groeien, zullen we dit jaar de grens van 11 miljard euro doorbreken”, zegt Sofie Geeroms, Managing Director bij BeCommerce.

BeCommerce publiceerde zopas haar Market Monitor voor het tweede kwartaal, een diepgaand marktonderzoek dat uitgevoerd wordt door GfK. Daaruit blijkt dat de Belgen in die drie maanden voor 2,74 miljard euro aan goederen en diensten uitgaven. Dat is 7% meer dan in het tweede kwartaal van 2017. Die groei was vooral aan Vlaanderen te danken. Daar gingen de uitgaven 8% hoger tot 1,67 miljard. In Wallonië en Brussel bleef de groei beperkt tot +5% (tot 1,07 miljard).

Ondanks deze matige stijging is het goed nieuws: de laatste twee kwartalen was er sprake van een daling van de online verkoop in Franstalig België (met -3% in Q4 2018 en zelfs -6% in Q1 2019). Geeroms hoopt dat het tij definitief gekeerd is en dat de markt er zich blijft herstellen. “Wij kijken dan ook uit naar de cijfers voor het derde kwartaal”, zegt ze.

Volgens haar heeft de minder gunstige evolutie in Franstalig België te maken met verschillende factoren. “De belangrijkste is waarschijnlijk de lagere koopkracht in Wallonië. Wat ook meespeelt, is dat buiten enkele succesvolle bedrijven zoals Newpharma, er weinig locomotieven zijn die de markt trekken. Daarbij speelt het geringe aanbod aan mensen met specifieke skills een rol, maar ook het bescheidener ondernemerschap. Minder aanbod betekent dan ook minder vraag”, zegt ze. Geeroms verwacht dan ook dat de komst van Coolblue en volgend jaar van bol.com de marktdynamiek zal aanzwengelen.

Waarde aankopen vermindert

Nog een opvallende trend is de daling van de gemiddelde waarde van de online aankopen. Terwijl de omzet in het eerste semester met 7% steeg, groeide het aantal aankopen met maar liefst 25% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar (van 44,2 miljoen tot 55,3 miljoen aankopen). De gemiddelde waarde van een aankoop bedroeg tijdens de eerste jaarhelft 103 euro. Dat is 20% minder dan een jaar eerder.

Geeroms zegt geen pasklaar antwoord te hebben op deze daling van de gemiddelde waarde van de aankopen. “Voor een stuk heeft dat te maken met een verandering van de meetmethode in de categorieën kleding en speelgoed. Daarbij komt dat de omzetgroei in het tweede kwartaal bij de producten groter was dan die bij de diensten, zoals de reizen, waarvan we weten dat de gemiddelde waarde per aankoop hoger ligt dan bij de producten. Misschien speelden ook de solden mee in het tweede kwartaal”, zegt ze. 

Groeisectoren

“De grootst groeiende categorie is opnieuw “Health & Beauty”. We merken al een tijdje dat deze categorie aan een opmars bezig is en ook in dit kwartaal zien we dat er een stijging is van het aantal aankopen van maar liefst 26% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar”, zegt Geeroms nog. De omzet steeg in die categorie met 26%. Andere groeisectoren zijn kleding (+12%), schoenen (+11%), speelgoed (+14%), Food & Nearfood (+32%), Sports & Recreation (+26%) en Home & Garden (+14%). Verbruikselektronica (+2%) en vooral computers en toebehoren (-7%) en Telecom (-17%) deden het minder goed.