Back Market, Amazon Renewed of zelfs Apple. Gespecialiseerde e-commerceplatformen leggen zich toe op de verkoop van tweedehands toestellen. Een goede stap richting een duurzamere economie, maar spelen Belgische retailers voldoende in op de mogelijkheden van deze groeimarkt? 

Herstelde toestellen of toestellen die al gebruikt of beschadigd (gebroken glas, circuits die stuk zijn) zijn en daarna opgeknapt worden: op wereldniveau zouden ze goed zijn voor een markt met een jaarlijkse omzet van 50 miljard euro (ontdek een studie over de tweedehands markt in België door Gondola Academy). De markt groeit jaar na jaar en heeft daardoor heel wat gewicht, al blijft het nog altijd relatief klein in vergelijking met die van nieuwe toestellen. Door de groeiende populariteit en vooral door de concurrentie van de ‘pure players’ lanceren ook de klassieke Belgische elektromerken zich in de markt. We hebben het dan niet over Cash Converters, maar over Coolblue, Vanden Borre of Krëfel. Cooblue presenteert al sinds 2016 zijn ‘Tweede Kans’ sectie, met producten die teruggebracht of ingewisseld werden door klanten. Het gaat om een lightversie van het verkopen van herstelde toestellen, want de teruggebrachte apparaten zijn zo goed als nieuw en worden aan een licht verminderde prijs verkocht. Ketens als Vanden Borre en Fnac, die tot dezelfde groep behoren, bieden ook herstelde producten aan, al is het aanbod beperkt. Krëfel test op zijn beurt sinds een jaar het opknappen van smartphones via Recommerce, een partner die zich in reparaties specialiseert. “Het gaat om een test, die we voorlopig enkel doen bij smartphones”, zegt Barbara Malengreaux, communicatieverantwoordelijke bij Krëfel. “We bekijken nog of het interessant is om de service ook aan te bieden voor andere producten. Het is nog te vroeg om daar nu al uitsluitsel over te geven.”