Buitenlandse klanten zijn goed voor 2,2 miljard euro omzet of een kwart van de verkoop van de Belgische webshops. Hiermee komt ons land op de tiende plaats in de Europese ranglijst. De koploper in Europa van de cross-border e-commerce is Luxemburg, met een aandeel van 71% in de total omzet. Daarna volgen Ierland met 62% en Oostenrijk met 45%. Opvallend is de laatste plaats van Nederland, met slechts 15% cross-border omzet.

Cross-Border Commerce Europe, het platform dat cross-border online handel in Europa stimuleert, publiceerde zopas zijn eerste ‘eRank’ onderzoek voor de belangrijkste 16 Europese landen. Hieruit blijkt het stijgend marktaandeel van cross-border, dat in 2018 22,8% vertegenwoordigde (of een totale omzet van 95 miljard euro). Maar liefst 44% van die omzet wordt gegenereerd door marktplaatsen zoals Amazon, Zalando of Asos.

De eRank gaat verder dan de omzet als criterium. Naast de grensoverschrijdende omzet van de webshops worden de 16 landen geklasseerd op basis van het gerelateerde online marktaandeel, het vertrouwen dat de inwoners van elk land in cross-border heeft en het procentueel aantal buitenlandse webbezoekers.

Luxemburg als Cross-Border Top 1

De top 3 van de Europese landen die zowel vanuit consumenten perceptie, als van daadwerkelijk “online kopen over de grenzen heen” zijn (in die volgorde): Luxemburg, Ierland en Oostenrijk.

“Luxemburg komt op plaats 2 voor het cross-border vertrouwensniveau, op plaats 1 voor aantal buitenlandse webbezoekers alsook voor het cross-border marktaandeel. Het Groothertogdom is dus de absolute winnaar van de eRank”, stelt Carine Moitier, oprichtster van het platform Cross-Border Commerce Europe.

Vier criteria

De eRank vermeldt ook de rangschikking per criterium.