Buitenlandse klanten zijn goed voor 2,2 miljard euro omzet of een kwart van de verkoop van de Belgische webshops. Hiermee komt ons land op de tiende plaats in de Europese ranglijst. De koploper in Europa van de cross-border e-commerce is Luxemburg, met een aandeel van 71% in de total omzet. Daarna volgen Ierland met 62% en Oostenrijk met 45%. Opvallend is de laatste plaats van Nederland, met slechts 15% cross-border omzet.

Cross-Border Commerce Europe, het platform dat cross-border online handel in Europa stimuleert, publiceerde zopas zijn eerste ‘eRank’ onderzoek voor de belangrijkste 16 Europese landen. Hieruit blijkt het stijgend marktaandeel van cross-border, dat in 2018 22,8% vertegenwoordigde (of een totale omzet van 95 miljard euro). Maar liefst 44% van die omzet wordt gegenereerd door marktplaatsen zoals Amazon, Zalando of Asos.

De eRank gaat verder dan de omzet als criterium. Naast de grensoverschrijdende omzet van de webshops worden de 16 landen geklasseerd op basis van het gerelateerde online marktaandeel, het vertrouwen dat de inwoners van elk land in cross-border heeft en het procentueel aantal buitenlandse webbezoekers.

Luxemburg als Cross-Border Top 1

De top 3 van de Europese landen die zowel vanuit consumenten perceptie, als van daadwerkelijk “online kopen over de grenzen heen” zijn (in die volgorde): Luxemburg, Ierland en Oostenrijk.

“Luxemburg komt op plaats 2 voor het cross-border vertrouwensniveau, op plaats 1 voor aantal buitenlandse webbezoekers alsook voor het cross-border marktaandeel. Het Groothertogdom is dus de absolute winnaar van de eRank”, stelt Carine Moitier, oprichtster van het platform Cross-Border Commerce Europe.

Vier criteria

De eRank vermeldt ook de rangschikking per criterium.

De top 5 landen naar cross-border marktaandeel zijn: Luxemburg, Ierland, Oostenrijk, Portugal en Denemarken. Dat Nederland op de laatste plaats komt met 15% legt Moitier uit met het grote aanbod van Nederlandse webshops zoals bol.com, Coolblue, Wehkamp, enzovoort.

In absolute omzetcijfers scoort het Verenigd Koninkrijk met 22,7 miljard euro het best, gevolgd door Duitsland en Frankrijk.

De top 5 landen met het hoogste consumentenvertrouwen in cross-border e-commerce zijn Ierland, Luxemburg, Oostenrijk, BelgIë en het Verenigd Koninkrijk. Maar liefst 76% van de Ieren hebben het meeste vertrouwen. In België is dat 68%

De top 5 landen met een hoger dan gemiddeld percentage cross-border webbezoekers zijn: Luxemburg, Denemarken, Oostenrijk, Ierland en het Verenigd Koninkrijk. In de Luxemburgse webshops komen 38% van de bezoekers uit het buitenland. In België is dat 31%. Ook hier is de positie van Nederland opvallend, met slechts 17% buitenlandse bezoekers. Dat is ruim onder het Europees gemiddelde van 28%.

Nog veel uitdagingen

Volgens Moitier blijkt uit het onderzoek dat er nog een aantal obstakels zijn om cross-border e-commerce te doen groeien. “De grootste uitdagingen voor de consumenten om in een buitenlandse webshop te bestellen zijn de leveringstermijnen die overschreden worden, technische problemen, verkeerd of beschadigd geleverde goederen, moeilijk te vinden informatie over de waarborgen en consumentenrechten en het aanverwante retourbeleid.”