De prijzen voor katoen stijgen naar de hoogste niveaus in 10 jaar tijd. De reden is niet de pandemie of het conflict in Oekraïne, al hebben die wel hun invloed, maar wel de weeromstandigheden. De Verenigde Staten worden getroffen door een droogtegolf.

Katoen kostte dinsdag 1,3171 dollar per pond (453 gr) op de belangrijkste Amerikaanse termijnmarkt. Dat is 7% meer dan bij het begin van de week en bijna 50% meer dan midden september vorig jaar, meldt Les Echos. Katoen bereikte niet meer zulke hoogtes sinds juli 2011, toen de prijzen piekten op 2,27 dollar per pond. In die tijd was er een lange periode van droogte in de VS, de derde grootste producent van katoen wereldwijd en de grootste exporteur. Dit jaar zijn er vergelijkbare omstandigheden in de ‘cotton belt’ in het zuiden van de VS, meer bepaald Texas, dat goed is voor 40% van de Amerikaanse productie. 

Het weer is niet de enige reden voor de explosie van de katoenprijzen. De oorlog in Oekraïne zorgt voor een felle opstoot in de koers van petroleum. De chemische onderdelen die bij de katoenkweek gebruikt worden zijn van het zwarte goud afgeleid. Bovendien is de wereldwijde vraag ernaar momenteel heel groot. Daarbij komt dat de prijsverhoging van katoen de interesse van speculanten aangewakkerd heeft, wat de prijzen nog meer de hoogte in duwt.

Fedustria, de federatie van Belgische textiel-, hout- en interieurinrichtingbedrijven, observeert ook dat er een prijsstijging is, zonder er zich grote zorgen om te maken, net als Creamoda, de federatie van de Belgische mode die kledingmerken en -fabrikanten vertegenwoordigt. “Volgens mij zal de impact van de verhoging van de katoenprijzen beperkt zijn”, zegt Sylvie Groeninck, economische adviseur bij Fedustria, die opmerkt dat ook de tarieven voor synthetische vezels stijgen. “De hogere prijzen voor grondstoffen, energie en salarissen zullen ervoor zorgen dat ook de prijzen van textiel zullen stijgen. Op dit moment is het onmogelijk te zeggen in welke mate en wanneer dat zal gebeuren.” Ze voegt eraan toe dat de stijging beperkt zal blijven voor de consument door de concurrentie vanuit Azië.

CTA newsletter NL