JBC, Wereld Missie Hulp en Wolkat slaan de handen in elkaar voor meer duurzaamheid binnen fashion. Samen gaan ze ingezamelde kledij die niet geschikt is voor de tweedehandsmarkt, omtoveren tot grondstoffen voor nieuw textiel. Een primeur op de Belgische kledingmarkt. 

Het fenomeen van de tijdelijke kledinginzamelacties kennen we allemaal. Maar wat gebeurt er eigenlijk met de ingezamelde kleding? Het antwoord is ontnuchterend: tweedehandskleding die niet meer bruikbaar is, wordt meestal verbrand. Dat is niet alleen slecht voor het milieu, maar ook een gemiste kans, zo vinden ze bij JBC. Daarom slaat de kledingketen de handen in elkaar met Wereld Missie hulp en Wolkat om samen ingezamelde kledij die niet meer bruikbaar is voor de tweedehandsmarkt om te vormen tot grondstoffen voor nieuw textiel. Het gaat om een permanente inzamelactie die plaatsvindt in alle 135 JBC-winkels. Daar vinden klanten een ludieke inzamelbox waar ze hun kleding kunnen achterlaten en in ruil extra punten krijgen op hun klantenkaart.

Ter herinnering, JBC gebruikt al enkele jaren kledingcontainers van Wereld Missie Hulp. Die laatste sorteerde en verkocht vervolgens de ingezamelde kledij. Maar dankzij de komst van Wolkat wordt die samenwerking naar een hoger niveau getild. Wolkat zal de aangeleverde kleding immers op een innovatieve manier een tweede leven geven. Concreet beheert het bedrijf het volledige recyclageproces zelf, van sortering tot nieuwe materialen. Bruikbare kleding wordt tweedehands doorverkocht en de rest wordt vervezeld om te dienen als grondstof voor nieuwe kleding of producten zoals laptoptassen. Vroeger was tot 35% van de ingezamelde kleding niet meer bruikbaar voor verkoop, dankzij Wolkat blijft er bij Wereld Missie Hulp slechts 5% afval over.

Deze recyclage van ingezamelde kleding is een belangrijke stap naar een milieuvriendelijkere textielindustrie, die trouwens meer CO2 uitstoot dan de lucht- en scheepvaart samen. “Modeketens en verkopers spelen een erg belangrijke rol, maar ook wij als textielinzamelaar willen ons steentje bijdragen aan een beter leefmilieu,” verklaart Wim Smit, algemeen directeur van Wereld Missie Hulp. “En we werken niet alleen circulair, maar blijven ons eveneens voor het goede doel inzetten: onze opbrengsten uit de verkoop van kleding gaan naar ontwikkelingsprojecten in de hele wereld.”

En daar blijft het niet bij. JBC heeft nog grootse plannen voor de toekomst. “Waarom bijvoorbeeld niet zelf aan de slag gaan met de het nieuwe textiel afkomstig van onze ingezamelde kleding?”, klinkt het bij JBC. 

De kledingketen heeft in het verleden al talrijke acties ondernomen om duurzaamheid binnen de modesector te bevorderen. Zo was JBC de eerste Belgische kledingretailer om het Bangladesh Safety Accord te ondertekenen. In 2017 pionierde het modebedrijf met hun Transparancy Tool, waarbij ze open en eerlijk communiceren over hun productielocaties. Daarnaast lanceerde JBC enkele collecties op basis van gerecycleerde petflessen of jeansbroeken van oude, gedragen en ingezamelde jeans.