Hoewel de inflatie in december 2023 verder daalde tot 8,1%, liggen de prijzen gemiddeld 29% hoger dan in de winter van 2021. Dat blijkt uit de maandelijkse analyse van Testaankoop.

Na een razendsnelle stijging in 2022 daalde de inflatie in 2023 opnieuw. In december 2023 zakte ze tot 8,1%, een duidelijke verbetering ten opzichte van de 20% in december 2022. Toch betekent dat niet dat de prijzen van producten zijn gedaald, integendeel: in een jaar tijd zijn de prijzen van groenten met 20% gestegen. Dit is voornamelijk te wijten aan hogere prijzen voor uien (+46%), wortelen (+28%), bloemkool (+22%) en aardappelen (+21%). Voeding voor dieren is met gemiddeld 16% gestegen.

Volgens Testaankoop zijn de prijzen van diepvriesproducten gemiddeld met 10% gestegen, vooral door vissticks (+18%). Kruidenierswaren zijn gemiddeld 9% duurder geworden. Daarbij stegen de prijzen van onder meer ketchup (+31%), mosterd (+26%), maïs in blik (+24%), tomatenpuree (+18%), peperkoek (+17%) en aardbeienjam (+15%) het sterkst. Ook zuivelproducten blijven niet achter: in het algemeen steeg de categorie met 5% in prijs. Als we daarbij specifiek kijken naar het segment kazen zien we dat de prijzen met 8% toenamen, met mozzarella (+15%) aan kop. Tot slot meldt de consumentenorganisatie dat ook schoonmaakproducten duurder zijn geworden, met een opmerkelijke stijging van 24% voor multifunctionele schoonmaakmiddelen. Terwijl hygiëneproducten relatief duurder zijn (+6%), zijn deodorants in sprayvorm sterk gestegen (+19%).

Toch is er ook goed nieuws voor de consument, meldt Testaankoop. Zo zijn sommige producten goedkoper dan een jaar eerder. Hierbij gaat het onder andere om kalfsvlees (-6%), kruidenboter (-6%), yoghurt (-2%), spaghetti (-2%), vaatwastabletten (-2%) en komkommers (-2%).