Renaud Caeymaex, uitbater van de AD Delhaize Merbraine in Eigenbrakel, heeft een ambachtelijk brood van meer dan 5 euro opgenomen in zijn aanbod en boekt daarmee redelijk wat succes.

Het succes van ambachtelijk brood heeft sommigen op ideeën gebracht. Zoals Renaud Caeymaex (links op de foto), uitbater van de AD Delhaize Merbraine in Eigenbrakel. “Ik probeer streekproducten te integreren in mijn verschillende afdelingen”, legt de uitbater van deze 325m2 grote winkel uit. “Zo breng ik een brood van een ambachtelijke bakker, André-Emmanuel Simonart (rechts op de foto), die met bloemsoorten uit de streek werkt.” Het brood, dat weliswaar een groot formaat heeft, wordt verkocht aan 5,65 euro, twee keer zoveel dus dan je zou neertellen voor een ander Delhaize-brood van hetzelfde kaliber. Het ambachtelijke brood heeft echter een niche-cliënteel. “Ik verkoop per week zo’n 120 tot 150 broden van André. Dat is natuurlijk peanuts tegenover de klassieke bakkerijverkoop, maar er zijn klanten die speciaal hiervoor afzakken naar de winkel”, aldus Caeymaex.

Het doel is niet zozeer om de verkoop op te krikken, dan wel een aanbod aan streekproducten te brengen om een bepaald cliënteel mee over de streep te trekken. “Wanneer ik onderhandel met lokale ambachtslui, vraag ik de ondernemers altijd zelf hun prijszetting te bepalen. Ik ben niet op zoek naar lage prijzen, de bedoeling is immers om de lokale economie te promoten. Mijn marges liggen voor deze artikelen dus lager dan voor mijn klassieke aanbod, maar ik wil vooral het lokale weefsel een nieuwe boost geven. In sommige biowinkels vind je niet zo’n breed assortiment als in een AD Delhaize. De toevoeging van streekproducten aan ons gamma maakt ons aanbod completer.” Deze manier van werken liet beginnend artisanaal bakker André-Emmanuel Simonnart toe zijn verkoop meteen te stabiliseren en zijn leveringskosten te beperken.