Terwijl de corona-pandemie overal in Europa het economische leven verlamt, gaat het consumptiegedrag in een nieuwe fase in. Dat zegt Nielsen in een rapport. Vooral online shops moeten zich schrap zetten: zij staan onder hele zware druk. Tegelijk voorspelt Nielsen een blijvende verandering in onze manier van consumeren.

Marktonderzoeksbureau Nielsen ziet zes verschillende fasen in het consumentengedrag naar aanleiding van het uitbreken van de coronacrisis.In het eerste stadium worden mensen zich meer bewust van hun gezondheid en krijgen ze meer interesse in gezondheidsgerelateerde producten. Vervolgens stijgt de verkoop van dergelijke producten explosief in stadium twee. In het derde stadium besluiten consumenten de voorraadkast aan te vullen. Niet alleen gezondheidsproducten worden massaal ingeslagen maar ook houdbaar voedsel als rijst en bonen vliegen de winkels uit. Ook in België wordt flink gehamsterd, ondanks het advies vanuit de overheid dit vooral niet te doen. 

In de dagen die volgden bleef het aantal slachtoffers stijgen en daarmee wordt stadium vier ingeluid. Mensen bereiden zich voor op het leven in quarantaine en gaan hun producten online inslaan. Met name de online verkoop van levensmiddelen, elektro, drogisterijproducten, sportspullen, tuinartikelen en doe-het-zelfproducten steeg ook bij ons enorm. Dat terwijl retailers in kleding en reizen juist een enorme daling zagen. Vandaag zijn we in ons land beland in de vijfde fase, die van een gedeeltelijke lockdown. Nielsen merkt op dat de consument minder prijsgevoelig is dan anders als het gaat over erg gewilde producten of hygiënische producten. Ook producten om het samen thuisblijven aangenamer te maken, zijn poplair. Bol.com zag de verkoop van bordspellen (x4), boeken (x2) en klusverf (x2) stevig. Ook broodbakmachines en naaimachines doen het goed.

Hoewel het nog vroeg is, heeft China het zesde laatste stadium bereikt en wordt op verschillende plekken het normale leven weer opgepakt. In China stabiliseren de pieken in e-commerce en gaan veel winkels weer open. Retailers voeren marketing en promoties op om consumenten aan te moedigen bij hen te kopen. Echter, het ‘normale leven’ zal niet hetzelfde zijn als de tijd voor COVID-19, zegt Nielsen. Het koopgedrag is blijvend veranderd. Consumenten die voor de crisis wantrouwend stonden ten opzichte van online winkelen, hebben het gemak ervan ervaren, en gaan vaker online kopen. Want hoewel in China de e-commerce na corona flink is gedaald, is deze 3% gestegen ten opzichte van de tijd daarvoor. Mogelijk worden andere digitale toepassingen die nu veel worden ingezet, zoals het live-streamen van evenementen, online onderwijs, thuiswerkapps en online medische consultancy, na de crisis meer mainstream.

Ook wordt voorspeld dat de trend om te ‘cocoonen’ oftewel, meer tijd thuis door te brengen, na het virus alleen maar wordt versterkt. Daarnaast wordt verwacht dat we ons socialer gaan gedragen en meer maatschappelijk bewust zijn. In China is een stijging te zien in het kopen bij lokale retailers om hen door deze lastige tijd heen te helpen. Ook in Nederland zien we veel maatschappelijke initiatieven. Hoewel de huidige focus op gezondheid na verloop van tijd zal afnemen, stellen trendwatchers dat we een bovengemiddelde aandacht blijven houden voor onze mentale en fysieke gemoedstoestand. We blijven in sterke mate op zoek naar manieren om ons gezond en fit te voelen.