Hoe corona ons consumptiegedrag voorgoed verandert
- Nielsen maakt analyse van consumptiegedrag tijdens coronacrisis
- Onderzoeksbureau onderscheidt zes fasen, België bevindt zich in fase 4 en 5
- Ons consumptiegedrag verandert voorgoed, aldus Nielsen
Terwijl de corona-pandemie overal in Europa het economische leven verlamt, gaat het consumptiegedrag in een nieuwe fase in. Dat zegt Nielsen in een rapport. Vooral online shops moeten zich schrap zetten: zij staan onder hele zware druk. Tegelijk voorspelt Nielsen een blijvende verandering in onze manier van consumeren.
Marktonderzoeksbureau Nielsen ziet zes verschillende fasen in het consumentengedrag naar aanleiding van het uitbreken van de coronacrisis.In het eerste stadium worden mensen zich meer bewust van hun gezondheid en krijgen ze meer interesse in gezondheidsgerelateerde producten. Vervolgens stijgt de verkoop van dergelijke producten explosief in stadium twee. In het derde stadium besluiten consumenten de voorraadkast aan te vullen. Niet alleen gezondheidsproducten worden massaal ingeslagen maar ook houdbaar voedsel als rijst en bonen vliegen de winkels uit. Ook in België wordt flink gehamsterd, ondanks het advies vanuit de overheid dit vooral niet te doen.
In de dagen die volgden bleef het aantal slachtoffers stijgen en daarmee wordt stadium vier ingeluid. Mensen bereiden zich voor op het leven in quarantaine en gaan hun producten online inslaan. Met name de online verkoop van levensmiddelen, elektro, drogisterijproducten, sportspullen, tuinartikelen en doe-het-zelfproducten steeg ook bij ons enorm. Dat terwijl retailers in kleding en reizen juist een enorme daling zagen. Vandaag zijn we in ons land beland in de vijfde fase, die van een gedeeltelijke lockdown. Nielsen merkt op dat de consument minder prijsgevoelig is dan anders als het gaat over erg gewilde producten of hygiënische producten. Ook producten om het samen thuisblijven aangenamer te maken, zijn poplair. Bol.com zag de verkoop van bordspellen (x4), boeken (x2) en klusverf (x2) stevig. Ook broodbakmachines en naaimachines doen het goed.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag. Dit is om onze inhoud beter af te stemmen op onze lezers. Ontdek hier de voordelen:
Retailallianties: Slimme strategie of machtsmisbruik
Interview met Veerle De Witte (CEO van Standaard Boekhandel Group): “Een omnichannel klant geeft drie keer zoveel uit als een 100% online klant”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?