Tweemaal per jaar geeft Vlam een overzicht van de evolutie van de distributiekanalen voor de verse voeding. Wij geven u exclusief de belangrijkste conclusies voor de periode juli 2018 tot juni 2019.

Minder voedselverspilling en status quo van het aantal aankoopmomenten 

In de periode juli 2018 tot juni 2019 besteedden de Belgische gezinnen 0,8% meer aan voeding, dranken, huishoud- en verzorgingsartikelen (FMCG) dan in de periode voordien, goed voor een totaal bedrag van ruim 26 miljard euro.

De versmarkt deed het iets beter dan het marktgemiddelde en steeg met 1,2% richting 11 miljard euro. Rekening houdend met de voedingsinflatie koopt de Belg al enkele jaren op rij minder verse producten. Als gevolg van het groeiende duurzaamheidsbesef koopt de Belg bewuster en springt hij verstandiger met voedsel om. Uit een recente bevraging blijkt dat 95% van de Vlaamse VVA’s (Verantwoordelijken Voor Aankoop) de intentie heeft om nu en in de toekomst minder voedsel te verspillen. Minder voedsel verspillen staat hoog op het goedevoornemenslijstje van de consument. Bovendien had het dalende aantal winkelbezoeken de voorbije jaren een negatief effect op de totale aankopen van verse producten. Sinds 2009 gingen er jaarlijks gemiddeld 5 aankoopmomenten verloren maar deze daling is nu gestopt. Het jaarlijkse aantal winkelbezoeken bedraagt nu, net als de voorgaande periode, 134. Het kanaal dat het meest te lijden heeft onder het dalende aantal winkelbezoeken is de speciaalzaak. In dit kanaal verminderde het aantal bezoeken sinds 2009 met ruim 40%. De kleinere ‘overige’ kanalen met onder andere e-commerce en thuislevering maar, ook de rechtstreekse verkoop op de hoeve en boerenmarkt winnen op lange termijn terrein.