Grote Britse adverteerders zoals McDonald’s, L’Oréal en Marks & Spencer hebben, tenminste tijdelijk, hun contract met Google stopgezet. Reden? Enkele zeer slecht geplaatste advertenties, bij extremistische video’s van onder meer ISIS en David Duke de voormalige leider van de racistische Ku Klux Klan. 

Google gaat zijn advertentiebeleid radicaal veranderen. Momenteel werden advertenties automatisch toegewezen aan bepaalde plekken, waardoor adverteerders zelden precies wisten waar hun reclames verschijnen.

Vorige week ontstond in het Verenigd Koninkrijk ophef omdat Britse kranten onthulden wat dit in werkelijkheid betekent. Elke klik op advertenties van bedrijven leverde de extremisten geld op. Per 1000 keer dat een video bekeken wordt, levert dat de auteur 6 pond op. The Guardian schreef dat vier extremistische videomakers ruim 290 000 euro aan die advertenties verdienden. Toen de krant en enkele bedrijven hier achterkwamen, ontbonden ze onmiddellijk hun contract met Google. Het gaat onder meer over bedrijven als: Jaguar Land Rover, Halifax, Vodafone, Sky, Marks & Spencer, HSBC, McDonald's, Royal Mail, BBC en L'Oreal.

Mea culpa

Aanvankelijk had Google gemeld niet in staat te zijn om de 400 video-uren die elke minuut online worden gezet te kunnen controleren. Maar de Amerikaanse gigant lijkt zijn geweer van schouder te hebben gewisseld en bood gisteren zijn excuses aan én beloofde de controlemaatregelen te versterken. “We hebben zeer strikte regels over waar advertenties mogen verschijnen op onze platforms. In de meeste gevallen werken deze regels zoals verwacht, maar soms werkt het niet zoals het moet”, legt Philipp Schindler, commercieel directeur van Google uit in een verklaring.

Concreet is Google van plan om strenger op te treden tegen haatdragende, beledigende en denigrerende inhoud. De internetgigant wil de onderdrukking op basis van afkomst, religie en geslacht tegengaan. Google wil meer controle geven aan adverteerders zodat ze de aard van de video’s en websites waarop zij willen verschijnen, zelf kunnen beslissen.

Omdat het systeem gebaseerd is op een algoritme lijkt het moeilijk om er voor te zorgen dat er nooit nog reclame zal verschijnen op dit type van extremistische video’s. Maar de controverse heeft in ieder geval voor een versterking van de regels gezorgd.