Een proefproject waarbij nachtwerk in e-commerce mogelijk werd zonder goedkeuring van de vakbonden is een maat voor niets. Geen enkel bedrijf wou in de voorbije 15 maanden in het project meestappen.

Nachtwerk in e-commerce is een heikel thema. Vakbonden zijn ertegen gekant, volgens sommigen één van de redenen waarom ons land een achterstand opgelopen heeft tegenover buurlanden, waar nachtwerk wel makkelijker toegelaten wordt. Eén van de cruciale punten daarbij is dat er bij ons al van 20u sprake is van nachtwerk, terwijl dat in het buitenland pas vanaf 24u is. Net in die periode van vier uren worden er veel bestellingen verwerkt. De liberalen wilden de stugge houding van de vakbonden doorbreken door vanuit de federale regering een proefproject te starten waarbij ondernemingen nachtwerk konden invoeren zonder voorafgaande toestemming van de vakbonden. Achttien maanden lang zou het bij deelnemende bedrijven mogelijk zijn om tot 24u te werken zonder dat er van nachtwerk sprake is. Dat moest wel met vrijwilligers gebeuren: geen enkele werknemer mag verplicht worden mee te doen. 

Na meer dan 15 maanden oogt de balans van de test bijzonder troosteloos, blijkt uit een rapport van de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven, waar De Standaard over bericht. Geen enkel bedrijf meldde zich om aan het project deel te nemen. Er zijn wel zes retailers waar ’s nachts gewerkt wordt, zoals Torfs, Colruyt en Vanden Borre, maar zij hebben een akkoord met de vakbonden. De vakbonden onthalen dat bijzonder magere resultaat als een overwinning. Ze zijn er een bevestiging van hun gelijk in, maar vraag is of er geen andere verklaringen zijn voor het falen van de test. Zo kunnen er vragen gesteld worden bij de concrete invulling van het proefproject, waarbij er enkel van vrijwilligers gebruik gemaakt kon worden. Ook besteden veel retailers hun logistiek uit aan gespecialiseerde bedrijven, waar nachtwerk geen probleem is, waardoor er geen grote behoefte is om aan het proefproject mee te doen. Dat laatste zou evenwel ook betekenen dat nachtwerk géén struikelblok is voor de ontwikkeling van e-commerce in ons land en dus überhaupt geen thema zou moeten zijn.