Het Amerikaanse FedEx heeft de overname van TNT Express afgerond, waarmee het op twee na grootste koeriersbedrijf van Europa wordt gecreëerd.  Het proces om de twee organisaties in elkaar te schuiven kan nu beginnen.

Dit melden beide bedrijven vandaag in een gezamenlijk persbericht. Nadat UPS op een veto van de Europese Commissie botste, startte FedEx een overnamepoging van de Nederlandse pakjesdistributeur. In augustus 2015 werd een formeel bod gelanceerd, die nu dus afgerond is. FedEx betaalt ongeveer 4,4 miljard euro voor de Nederlandse pakjesvervoerder. 

Wereldwijd vervoert FedEx dagelijks 11,5 miljoen pakjes. TNT Express is met zo’n 1 miljoen pakketten per dag een kleinere speler. In Europa, daarentegen, is TNT Express sterker dan FedEx. Met deze overname wil de Amerikaanse groep er fors uitbreiden. Geschat wordt dat zij een Europees marktaandeel van 10% heeft en de Nederlandse groep een van 12%.

Met ongeveer 22% marktaandeel in Europa kan FedEx zich meten met UPS, die een aandeel van ongeveer 25% heeft. De marktleider is en blijft echter nog steeds DHL, met een marktaandeel van 41%. Andere grote spelers in Europa zijn DPD, een dochter van het Franse La Poste, en GLS, eigendom van het Britse Royal Mail.

Intercontinentale webhandel

De Europese markt van het pakjesvervoer groeit met ongeveer 8% per jaar, maar de groei van de intra-Europese verzendingen zou flink hoger liggen, onder andere door de groei van cross-border e-commerce. Tevens wordt verwacht dat de intercontinentale webhandel zal groeien. Dat speelt in het voordeel van FedEx en TNT, die allebei over een groot luchtvrachtnetwerk beschikken.

Terloops: de internationale luchtvrachthub van TNT is in Luik gevestigd. FedEx heeft zijn hub in Parijs, maar ook een paar regionale hubs, onder ander in Keulen… in de achtertuin van Liege Airport, dus. Wat de toekomstplannen van FedEx i.v.m. de Luikse hub is nog niet gekend. Wel staat vast dat het hoofdkantoor van TNT in Hoofddorp (Nederland) na de overname het Europese hoofdkwartier van FedEx wordt. Tot dusver was dat in Brussel gevestigd.

Regionale spelers

Er wordt niet verwacht dat door de overname van TNT door FedEx en de concentratie die daaruit vloeit, voor grote prijsstijgingen zal zorgen. Daarvoor groeit de markt nog steeds te snel.

Voor de regionale spelers, zoals bpost en PostNL, zal er vermoedelijk wel een impact hebben. De grote spelers hebben grote intercontinentale en/of internationale pakjestrafieken en daarin kan – voorlopig – nog geld verdiend worden. Nationaal opererende pakjesbedrijven, daarentegen, leven meer van de ‘last mile’. In die sector is de prijsdruk enorm hoog, onder andere omdat de consumenten een ‘gratis’ verzending verwachten.

Het is dan ook te verwachten dat zij steeds meer op activiteiten zullen focussen met hogere toegevoegde waarde en meer zullen mikken op dienstverlening van retailers in het kader van hun omnichannel-strategie.