De Britse investeringsmaatschappij Lion Capital zou van winkelketen Hema af willen. De eigenaar zou een verkoop of beursgang aan het voorbereiden zijn, schrijft de Nederlandse krant De Telegraaf.

Volgens De Telegraaf is Lion Capital de markt aan het aftasten voor een verkoop. De krant haalt daarvoor zakenbankiers en bronnen binnen Hema aan. De verwachting is dat rond de zomer een uitnodiging aan zakenbankiers, advocaten en communicatiestrategen wordt gestuurd om met voorstellen te komen over hoe een transactie vorm te geven.

Die zou dan pas in 2018 aan de orde zijn. Maar er zou nog geen keuze gemaakt zijn tussen een verkoop of een beursgang, al zou dat laatste de voorkeur van Lion hebben. Een derde scenario, mocht plan A of B mislukken, is het aan boord hijsen van extra nieuwe aandeelhouders, zodat de huidige eigenaar zijn belang kan verkleinen.

Hema verwijst naar een eerdere uitspraak van topman Tjeerd Jegen. "Het is aan aandeelhouder Lion Capital om te bepalen wanneer het bedrijf verkocht wordt. Iedereen weet dat dit gaat gebeuren. Ik focus me op de omzet en de marge en ik ben heel blij met de huidige cijfers." Lion Capital reageerde voorlopig nog niet op het nieuws.

Derde keer, goede keer?

Hema is al sinds 2007 in handen van Lion Capital, een eeuwigheid voor een private equity fonds. Het is dan ook niet de eerste keer dat Lion Hema van de hand probeert te doen. In 2010 werd de winkelketen ei zo na aan supermarktconcern Ahold verkocht, en ook in 2014 probeerde Lion het al een keer. Deze keer zou de eigenaar een prijskaartje van 1,4 miljard euro hangen aan de Hollandse winkelketen.

De timing van de mogelijke verkoop is niet toevallig. Na enkele moeilijke jaren, zijn de cijfers van Hema weer goed. In het afgelopen jaar, groeide de omzet tot 1,2 miljard euro (+4,9%) en maakte Hema weer operationele winst (28,9 miljoen euro). Netto kromp het verlies met 64% tot 26,2 miljoen euro.

Om de cijfers op te krikken, werd de afgelopen jaren ingezet op kostenbesparingen en prijsverhogingen. Recent is Hema ook begonnen met het uitrollen van een vernieuwd winkelconcept in België en Nederland, dat meer inzet op inspiratie en overzichtelijkheid.