Districo lanceerde eind 2020 de dienst Drinxit.be, waardoor klanten dranken kunnen bestellen en aan huis kunnen laten bezorgen door de Drinxit-drankencentra. De eerste resultaten zijn meer dan bemoedigend en brengen een ode aan de melkboer die vroeger aan huis kwam.

Drinxit.be is een webshop waar de consument kan kiezen uit een zeer ruim gamma dranken van de Drinxit-drankencentra die zijn aangesloten bij Districo, de centrale coöperatie waarvan zij aandeelhouder zijn en die voor hen volumeaankopen onderhandelt tegen gunstige voorwaarden. In realiteit heeft elk lid zijn eigen webshop, waarnaar de consument zonder het zelf te weten wordt doorgestuurd, nadat hij zijn postcode heeft ingevoerd en de plaatselijke dienstverlener heeft gekozen die producten bij hem kan leveren. Vandaag gaat het om 130 steden en gemeentes, en Districo heeft plannen om uit te breiden naar heel Vlaanderen, benadrukt Hendrik Wostyn, CEO van Districo: "We proberen klanten die in de blinde vlekken van ons netwerk wonen, zoals in Brugge, rechtstreeks vanuit de centrale te beleveren.”

De formule is uiteraard een nuttig initiatief voor een sector die sterk geleden heeft onder de crisis. Als de consument minder naar jou komt, moet je zelf naar hem gaan! Maar Hendrik Wostyn benadrukt dat het project al lang voor de gezondheidscrisis in de steigers stond. De huidige situatie heeft er enkel voor gezorgd dat webshops nog aantrekkelijker zijn geworden. "Wij zijn niet de bol.com van de dranken, wij laten onze bestellingen niet door een externe logistieke partner leveren. Onze leden willen zelf deze dienst aanbieden die ooit zo populair was. In feite hebben onze leden deze dienst altijd al aangeboden, maar het werd bemoeilijkt door de veranderende levensstijl van de consumenten. In tegenstelling tot vroeger is het niet meer noodzakelijk dat iemand thuis is om de bestellingen te ontvangen of te betalen. De webshop lost dit betalingsprobleem op. En de ervaring leert dat klanten een echte vertrouwensrelatie hebben met onze leden: het zijn retailers met een gezicht, die zij kennen en herkennen, en geen onbekende bezorgers. Klanten aarzelen bijvoorbeeld niet om hen de toegangscode tot de garage te geven om leveringen te bezorgen.”

Een jonger en vrouwelijker cliënteel

Enkele weken na zijn lancering kende de Drinxit-webshop al een groot succes: er zijn al meer dan 1.000 leveringen gedaan. "En de gegevens die we uit deze activiteit halen, zijn meer dan interessant”, stelt Hendrik Wostyn. “Over het algemeen zijn de klanten die onze drankencentra bezoeken overwegend mannen en relatief ouder dan gemiddeld. Toch is 47% van ons cliënteel online een vrouw, en 80% is jonger dan 40 jaar. Daarnaast is 42% van de leveringen goed voor bestellingen tussen de 100 en 200 euro."

Volgens de CEO van Districo bewijst dit dat de online verkoop meer doet dan enkel inspelen op de huidige omstandigheden en dat het tegemoetkomt aan verschillende trends: de ondersteuning van lokale ondernemers en natuurlijk het comfort om niet langer zelf zware en grote aankopen te moeten vervoeren. "We verkopen geen drankjes, maar gemak. Om nog maar te zwijgen van het milieuvoordeel. Wij zijn specialisten in herbruikbare bakken. En een bezorgronde bij 10 klanten is veel gunstiger dan dat 10 klanten zelf met de auto rijden.” Het concept lijkt al de nodige bijval te vinden in de pers: naast de belangstelling voor alles wat met e-commerce te maken heeft, zorgt deze formule voor nostalgie voor een dienst die vroeger zo populair was en die door de huidige technologie naar een nieuw niveau is getild.