De Groep Colruyt verhoogt de e-commerce prijzen van zijn DreamLand-keten. Daarmee geeft zij concreet gestalte aan een mening die in de sector breed leeft: in deze tijden is e-commerce een luxe die erg duur kan zijn.

De maatregel werd gisteren aangekondigd door onze collega's van De Tijd: Dreamland past vanaf 9 januari zijn tarieven aan voor het klaarmaken van bestellingen via het web. Voortaan kost het 1 euro meer om een bestelling af te halen in een Colruyt- of OKay-winkel naar keuze (2,99 euro), en het vaste tarief voor thuisbezorging stijgt naar 5,99 euro. Ook op het vlak van het online aanbod worden meer fundamentele keuzes gemaakt, zo bevestigde de Groep Colruyt vanmorgen: "We hebben er ook voor gekozen om ons aanbod in de online shop aan te passen. Vanaf 1 februari 2023 zullen wij ons voornamelijk richten op de categorieën speelgoed, buitenspeelgoed en tuinmeubelen. De andere categorieën blijven zichtbaar in onze online shop, maar zullen alleen te koop zijn in ons uitgebreide netwerk van 48 DreamLand-winkels." Het concern meldt ook dat de voorraadstatus in elke winkel tegen 2023 nauwkeuriger en zichtbaarder zal worden gemaakt voor klanten die een Click&Collect-bestelling willen plaatsen.

De ware kosten van e-commerce

Waarom zo'n beslissing? De Tijd noemde de toegenomen concurrentie waarmee DreamLand op de speelgoed- en vrijetijdsmarkt te maken heeft, de omzet die vorig jaar met 6,6% daalde en de nauwelijks positieve winstgevendheid. En het is waar dat DreamLand een beetje een probleemkind is in de merkenfamilie van het concern. Maar deze beslissing van de Groep Colruyt weerspiegelt ook een observatie die veel detailhandelaars privé delen, maar zelden in het openbaar uiten. Voor iedereen die een multi-channel aanbod heeft, is e-commerce duur en vaak niet eens winstgevend. In deze economisch bedreigende tijden voor de handel, nu de consumenten hun gedrag aanpassen aan een verminderde koopkracht, is het soms noodzakelijk keuzes te maken, of tenminste prioriteiten te stellen. Een beetje gas terugnemen bij e-commerce, of in ieder geval niet langer accepteren de werkelijke extra kosten ervan te subsidiëren door de marge op te offeren, is in de huidige economische context een volstrekt logische keuze. Is het echt verrassend dat het de Groep Colruyt is, die altijd gehecht is aan het principe dat alleen de consumenten die van een dienst profiteren de extra kosten moeten dragen, die nu deze beslissing neemt?  

Dit is althans één van die verklaringen die het concern ons vandaag in een commentaar geeft: "Natuurlijk zijn wij ons ervan bewust dat elke klant het liefst elk product online zou willen kunnen bestellen en gratis zou willen laten bezorgen, en wij zijn ons terdege bewust van het belang van online winkelen in deze snel veranderende wereld. Juist daarom willen wij bewust bepaalde maatregelen nemen om onze online dienst te optimaliseren en rendabel te maken, zodat wij deze op lange termijn kunnen blijven aanbieden. Het is geen geheim dat last-mile delivery in ons land erg duur is. We zijn niet in staat om vandaag positieve cijfers op dit gebied te bereiken, dus we kiezen ervoor om aan de bel te trekken. Met deze specifieke keuzes willen wij duurzame en efficiënte e-aanbestedingen kunnen blijven aanbieden en tegelijkertijd duidelijk maken dat niets gratis is. Deze beslissing is zeker niet van de ene op de andere dag genomen."