Rik Vera beet vandaag de spits af en legde de nadruk op de totaal andere inzet die er voor bedrijven is na Covid-19. We zitten tussen het oude en het nieuwe normaal. Meer dan ooit zijn de consumenten gedigitaliseerd, ze zijn geconnecteerd via sociale media. Dat maakt dat ze meer dan ooit de baas zijn van bedrijven – niet de ceo’s. Om te slagen moeten ondernemingen de consument centraal plaatsen in alles wat ze doen. Je moet als retailer en als merk een echte experience creëren, wat je kan via data, die je op een bewuste en slimme manier gebruikt en die misschien zelfs nieuwe businessmodellen in het leven roepen.

 

Benoit De Saedeleer (Altavia) en Didier Navette (HighCo) hadden het over de impact van de crisis op onze consumptie en hoe retailers daar moeten op inspelen. “De droom van retailers is goed te zijn in alles en zich op iedereen te richten. Je moet niet middelmatig zijn in alles, maar uitstekend in bepaalde zaken. Delhaize Atelier is daar een mooi voorbeeld van”, aldus Benoit De Saedeleer. “Tegelijk zetten allianties de toon, zoals Decathlon dat zijn producten aanbod in winkels die open mochten blijven tijdens de lockdown.” Didier Navette beklemtoonde dat bedrijven tijdens de crisis moeten blijven communiceren, vooral ook verkooppunten. 

 

Mathieu Renier (Decathlon) had over de nieuwe economie en consumptie, die meer richting gebruik en uitlenen gaat. “Op korte en middellange termijn zal de economie van het hebben nog blijven bestaan. Maar de wereld van het herbruikbare is onherroepelijk.”

 

Laurens Dewolf (Dreambaby), Anne-Clotilde Picot (IKEA) en Sebastien Marionex (bpack/Bpost) hadden het over de sector van de recommerce. De tweedehandsmarkt in ons land groeit en is zeker nog niet verzadigd. In de toekomst zullen alle consumenten af en toe tweedehands kopen. Het komt erop aan om vertrouwen te creëren bij klanten. Dat kan op verschillende manieren, waaronder een veilige manier om te betalen. Hun conclusie: tweedehands is één van de bouwstenen van de toekomstige consumptie.