Klanten van Delhaize kunnen voortaan een digitaal kasticket vragen in plaats van een traditioneel papieren exemplaar. Een primeur voor de Belgische foodretail, aldus Delhaize. Wat doen de andere supermarkten? 

Na 154 jaar zal het papieren kasticket geleidelijk aan plaats ruimen voor een digitale versie. Via de app MyDelhaize of de website van de supermarkt kunnen SuperPlus-klanten de keuze maken tussen een digitaal betaalbewijs of het een papieren ticket dat ook online te raadplegen is. Delhaize schuift daarbij vooral het praktische voordeel naar voor: cliënten kunnen op elk moment hun ticket consulteren, zonder het kwijt te spelen. “We hopen dat zoveel mogelijk klanten overschakelen naar een digitaal kasticket, maar we zetten de papieren versies niet stop”, zegt woordvoerder Karima Ghozzi. “De bedoeling is om de klant te motiveren om de stap te zetten, zonder hem een keuze op te dringen.”

Echt ecologischer?

Delhaize geeft aan dat het initiatief in de eerste plaats uit ecologische overwegingen gebeurt. “Elke week worden meer dan 5 miljoen kastickets weggegooid. Als elke klant voortaan beslist om enkel een digitaal ticket te nemen, kan Delhaize potentieel niet minder dan 162 ton papier op jaarbasis, wat overeenkomt met 3.864 bomen of een CO2-uitstoot van 148 ton.” Ander voordeel, dat de retailer niet vermeldt: het thermisch papier waarmee kastickets gedrukt worden, bevat normaal gezien endocriene verstoorders zoals BPA, BPS, … en is niet noodzakelijk recycleerbaar. Toch is de ecologische impact van een digitaal ticket niet nul. Het versturen en opslaan ervan betekent energieverbruik dat uitstoot van broeikasgassen kan teweegbrengen. Volgens de Carbon Literacy Project wekt een standaardmail bijvoorbeeld gemiddeld 4 gram CO2 op, een cijfer dat oploopt in functie van de omvang van de boodschap. “We versturen onze digitale tickets niet per mail. Ze zijn enkel digitaal te raadplegen via de account van de klant. Bij de opslag van gegevens op onze servers hebben we gekozen voor 100% groene energie.” 

Wat doen andere supermarkten?

Colruyt gebruikt al sinds twee jaar een elektronisch ticket, maar dan alleen voor de online aankopen via ‘Collect and Go’. Volgens de retailer hebben papieren kastickets specifieke voordelen bij fysieke winkels: prijstransparantie, onmiddellijke controle, promotie-instrument enzovoort. “Met Xtra hebben we wel al een platform dat ons toelaat om in de toekomst dit soort digitale toepassingen uit te werken”, aldus de retailer. “Het is een piste die we bestuderen”, klinkt het bij Lidl. “Op vraag van de klant zou het mogelijk kunnen worden om enkel een digitaal ticket te krijgen via de applicatie Lidl Plus”. De Duitse supermarktketen geeft geen verdere specificaties en benadrukt dat zijn papier gemaakt wordt van bossen die duurzaam beheerd worden en recycleerbaar is. Er zijn tenslotte ook kleine retailrs, zoals Färm, die hun klanten een elektronisch kasticket toesturen.