Ketens als Delhaize, Carrefour en Colruyt hebben de voorbije dagen beslist om enkele maatregelen die in maart en april werden genomen, opnieuw in te voeren. Dat doen ze naar aanleiding van de verscherpte maatregelen die de regering oplegde. Een overzicht van de nieuwe maatregelen in de supermarkten.

Delhaize: De keten heeft besloten om al zijn 128 geïntegreerde winkels sinds gisteren uit te rusten met één veiligheidsagent per winkel. Ook laat het slechts één persoon per huishouden toe om boodschappen te doen. "We hebben ook een systeem voor het tellen van mensen geïnstalleerd bij de ingang, via een digitaal scherm waar mogelijk, en we vragen klanten om op verschillende tijdstippen van de dag te komen om piekmomenten te vermijden", aldus Karima Ghozzi, woordvoerder van Delhaize. De keten merkte dat mensen weer producten aan het inslaan zijn. “De stijgingen variëren van 20 tot 40% voor langer houdbare producten (deegwaren, rijst, granen, producten om te smeren,…) en van 10 tot 20% voor vlees, groenten, vis, enzovoort”, besluit Karima Ghozzi.

Carrefour: Sinds deze week worden klanten verzocht om alleen te komen winkelen en een winkelkar te nemen om de social distancing-regels te respecteren. "Sinds deze week hebben we ook elke supermarkt gevraagd om een personeelslid aan de ingang van de winkel te plaatsen om de winkelkarren te ontsmetten”, benadrukt Siryn Stambouli, woordvoerder van Carrefour. "We hebben elke winkel ook gevraagd om de vloermarkeringen en de bewegwijzering voor de winkelroute opnieuw aan te brengen.” Sinds deze week heeft Carrefour ook een stijging van het gemiddelde winkelmandje opgemerkt. “Als we fysieke en online aankopen combineren, zien we dat het gemiddelde winkelmandje met 32% gestegen is ten opzichte van dezelfde week vorig jaar", concludeert Siryn Stambouli.

Colruyt: Ook Colruyt heeft deelgenomen aan de gemeenschappelijke oproep van de foodretail en heeft haar klanten gevraagd om hun boodschappen indien mogelijk alleen te doen. De keten zag ook dat klanten meer producten aan het inslaan zijn. "We merken dat mensen terug iets meer kopen (grotere hoeveelheden van alles, ook groenten en fruit) omdat ze weer moeten koken. Dit effect is te wijten aan de sluiting van de horeca, het telewerken en het begin van de herfstvakantie. Natuurlijk is er ook het effect van mensen die voorzorgsmaatregelen nemen voor een mogelijke lockdown. Al is dat niet nodig, aangezien de voedingswinkels altijd open blijven en er altijd voldoende stock is.” Sommige categorieën zijn populairder dan andere. Dit is het geval voor toiletpapier, pasta, conserven en bloem. Al benadrukt de keten dat dit niet te vergelijken valt met de situatie in maart. “Online (Collect&Go) zien we dat mensen voorzorgsmaatregelen nemen door hun bestellingen iets eerder te plaatsen om zeker te zijn van het tijdstip waarop ze hun boodschappen kunnen ophalen," getuigt Colruyt. Wat de trafiek in de winkel betreft merkt de supermarktketen dat er iets meer mensen zijn dan normaal om verschillende redenen: het bevoorradingseffect natuurlijk, maar ook de situatie in de buurlanden. "In onze grenswinkels vinden we dat de winkels drukker zijn door de situatie in Frankrijk."