Hoewel de coronapandemie serieuze stokken heeft gestoken in de export van Belgische voedingsproducten naar de Verenigde Staten, blijft Amerika nog steeds veruit de belangrijkste exportbestemming van ons land, goed voor een omzet van 700 miljoen euro. Dat meldt Feria naar aanleiding van de economische missie van HKH Prinses Astrid en dertig voedingsbedrijven naar de Verenigde Staten.

De export van Belgische voeding en dranken naar de VS evolueerde van 459 miljoen euro in 2014 naar 764 miljoen in 2019, goed voor een stijging van 66% in 5 jaar tijd. Dat maakt van de Amerikaanse markt is, na het Verenigd Koninkrijk, de belangrijkste verre exportbestemming voor de Belgische voedingsindustrie. Een mooie groei die aan banden werd gelegd door de coronacrisis. Om die trend te keren zullen dertig voedingsbedrijven van 4 tot 12 juni HKH Prinses Astrid vergezellen op economische missie naar de VS. Onder leiding van Fevia zullen ze in New York en Rhode Island in contact komen met aankopers, een gerenommeerd instituut voor innovatie in voeding en een bedrijfsincubator, die buitenlandse merken lanceert op de Amerikaanse markt.

“De Belgische voedingssector blijft groeipotentieel zien in de VS”, stelt Fevia. “Zo zijn onze diepvriesgroenten en -aardappelproducten aan een steile opmars bezig, van een beperkte export in 2017 naar 87 miljoen euro in 2021. Daarnaast weet de Amerikaanse consument ook onze chocoladeproducten, koekjes en bieren te smaken.” Bierproducenten als Verhaeghe-Vichte, Val-Dieu, De Halve Maan, De Brunehaut en Neobulles zullen bijvoorbeeld ook meereizen om hun exportpotentieel verder uit te bouwen.  Zij krijgen daartoe de gelegenheid om te netwerken tijdens een event dat georganiseerd wordt door  Fevia en VLAM (Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing)en de drie regionale agentschappen voor internationale handel (FIT, AWEX en hub.brussels) in het hoogste loungecafé van Manhattan. Daar kunnen Amerikaanse aankopers en distributeurs de producten van de deelnemende voedingsbedrijven proeven.