Meer winkelsluitingen, de toegenomen druk van e-commerce, een veranderend consumentengedrag… Het ziet er niet goed uit voor de Belgische retailvastgoedmarkt. Gondola sprak met twee vastgoedexperten om de ernst van de situatie in kaart te brengen.

Dat het niet goed gaat met de Belgische retailvastgoedmarkt, hoeven we u niet te vertellen. Tal van grote ketens doen er alles aan om mogelijke sluitingen of faillissementen te voorkomen. Onderhandelingen over lagere huurprijzen waren dan ook nog nooit zo populair. Denk bijvoorbeeld aan H&M of Clarks, om maar enkele namen te noemen. Maar die voorbeelden drukken ons wel met de neus op de feiten. Het gaat niet goed op de Belgische retailvastgoedmarkt en het ziet er niet naar uit dat er snel verbetering in zal komen. Volgens Gerard Zandbergen, CEO van winkelspecialist Locatus, is er zelfs sprake van een structureel probleem. “Sinds de start van onze metingen in 2008 blijft het aantal winkelsluitingen maar toenemen. De grootste problemen situeren zich binnen de non-foodsector, meer bepaald de fashionindustrie”, verklaart hij. De foodretail en dan vooral de horeca doen het daarentegen wel beter. “Non-foodretailers zien hun opbrengsten dalen onder meer door de toegenomen druk van e-commerce. Daardoor komen de marges in de winkel onder druk te staan, met als gevolg dat de huurprijzen die al onder druk stonden nog meer druk voelen. En dan zijn er nog de beleggers die natuurlijk waarde willen afboeken in hun portefeuille, dat maakt het er niet gemakkelijker op”, aldus de topman. Ook Eline Dhaenens, Senior Account Manager – Retail Advisory & Transaction Services bij CBRE, sluit zich daar gedeeltelijk bij aan, al relativeert ze de feiten wel. “Of er echt sprake is van een probleem is veel gezegd. Wel tonen de cijfers natuurlijk aan dat er meer faillissementen zijn en dat er dus effectief meer leegstand is. Maar dat is een cyclus waar we ons in bevinden. Dat probleem zal zich op termijn wel herstellen.”

Feit is wel dat het aantal winkelsluitingen effectief toeneemt en dat de goede balans die er vroeger was tussen de winkels die krimpen, sluiten en groeien, tegenwoordig helemaal uit balans is geraakt. “Nu zijn er nog maar 5 à 10 retailers die groeien, terwijl dat aantal vroeger een pak hoger lag,” vervolgt Gerard Zandbergen.