Naar aanleiding van zijn vijfjarig bestaan maakt Docks Brussel de balans op. Hoe herlaneert een shoppingcentrum zich middenin een crisis? Gondola vroeg het aan Mathias Blot, directeur van Docks.

Drie jaar is het intussen dat Mathias Blot directeur is van Docks, het Brusselse shoppingcentrum dat van start ging in 2016. In de loop van de voorbije jaren evolueerde de site, om op die manier zijn plaats te vinden op de Brusselse markt: nieuwe merken, herziening van het commercieel assortiment, … . Tot Covid kwam. Het centrum bleef drie maanden dicht, ziet een verlies van 25% in het aantal bezoekers en ziet zijn vernieuwingsoperatie gestopt worden. Al is er ook goed nieuws. “Zodra we de deuren opnieuw openden, hernam het aantal bezoekers meteen. Los van de maanden waarop we dicht bleven, haalden we een bezoekersaantal van 98% in vergelijking met 2019”, zegt Mathias Blot. “Tijdens de eerste negen maanden van dit jaar is er zelfs een stijging van 12% tegenover datzelfde jaar, wat een mooie vooruitgang is. In het laatste trimester zien we – nog steeds tegenover 2019 – een stijging van 29%, terwijl andere shoppingcentra een daling zien van 12%.” Het grote voordeel van Docks is, volgens de directeur, dat het shoppingcentrum een jonger cliënteel aantrekt dan de andere shoppingcentra in de hoofdstad, een bevolkingsgroep die minder risico’s loopt tijdens de pandemie, maar ook minder bang wanneer shoppingcentra opnieuw de deuren mogen openen. 

"De crisis heeft ons groeiritme niet gebroken, integendeel: ze heeft onze groei versneld. Dankzij de terugkeer van het cliënteel kunnen we doorgaan op ons elan." Mathias Blot, directeur Docks Bruxsel

De crisis gaf het shoppingcentrum ook de kans zijn positionering bij te sturen. “Het gegeven dat consumenten meer naar buurtwinkels gingen tijdens de crisis heeft ons aangezet tot een grotere lokale verankering. We hebben nu een nieuw cliënteel dat regelmatig terugkeert voor kleinere boodschappen. Met die lokale verankering voeren we nu een strategie uit die ons toelaat nog verder te gaan. Wij willen mensen een belevenis aanbieden, niet zomaar een reeks winkels waar ze kunnen shoppen. De crisis heeft ons groeiritme niet gebroken, integendeel: ze heeft onze groei versneld. Dankzij de terugkeer van het cliënteel kunnen we doorgaan op ons elan.” Op die manier wil het shoppingcenter naast food en non-foodwinkels ook ontspanning en vertier aan bieden. Dat is het geval met zijn bioscoop, vrijetijdscentrum Koezio en de komst van het Lego Discovery Center, het enige van ons land, wat het centrum nationale uitstraling heeft.”

‘Slechts’ 2 faillissementen

“We hebben praktisch geen enkele handelaar verloren tijdens de crisis. Er zijn twee faillissementen: die van Camaïeu, de keten die in heel het land verdween, en die van de boetiekTUI die besloot de deuren te sluiten.” Een bemoedigend cijfer, zeker als je weet dat er 12 nieuwe merken zijn in het nieuwe shoppingcentrum in de voorbije 12 maanden. “Het zijn merken die het goed doen, zowel in food als non-food.” Sinds maart 2020 heeft Docks Bruxsel op die manier Action, Belchicken, Black&White Burger, Courir, Dunkin Donuts, Go Fish, Hawaïan Poke Bowl, Lego Discovery Center, Lovisa, Macao Fashion, O’tacos en You Wok binnen gehaald. Het geheim van het succes associeert Mathias Blot vooral aan het aanpassingsvermogen. “Een shoppingcentrum beheren in crisistijd vraagt veel veerkracht en flexibiliteit. Je moet snel accepteren dat we enkele maanden in het onbekende zullen verkeren en dat onze oriëntatiepunten op hun kop gezet worden. Er zijn twee dingen die belangrijk zijn: de veiligheid, maar ook reactiviteit en flexibiliteit. Je moet jezelf in vraag durven stellen als je bij de les wil blijven.”