Naar aanleiding van zijn vijfjarig bestaan maakt Docks Brussel de balans op. Hoe herlaneert een shoppingcentrum zich middenin een crisis? Gondola vroeg het aan Mathias Blot, directeur van Docks.

Drie jaar is het intussen dat Mathias Blot directeur is van Docks, het Brusselse shoppingcentrum dat van start ging in 2016. In de loop van de voorbije jaren evolueerde de site, om op die manier zijn plaats te vinden op de Brusselse markt: nieuwe merken, herziening van het commercieel assortiment, … . Tot Covid kwam. Het centrum bleef drie maanden dicht, ziet een verlies van 25% in het aantal bezoekers en ziet zijn vernieuwingsoperatie gestopt worden. Al is er ook goed nieuws. “Zodra we de deuren opnieuw openden, hernam het aantal bezoekers meteen. Los van de maanden waarop we dicht bleven, haalden we een bezoekersaantal van 98% in vergelijking met 2019”, zegt Mathias Blot. “Tijdens de eerste negen maanden van dit jaar is er zelfs een stijging van 12% tegenover datzelfde jaar, wat een mooie vooruitgang is. In het laatste trimester zien we – nog steeds tegenover 2019 – een stijging van 29%, terwijl andere shoppingcentra een daling zien van 12%.” Het grote voordeel van Docks is, volgens de directeur, dat het shoppingcentrum een jonger cliënteel aantrekt dan de andere shoppingcentra in de hoofdstad, een bevolkingsgroep die minder risico’s loopt tijdens de pandemie, maar ook minder bang wanneer shoppingcentra opnieuw de deuren mogen openen.