E-commerce en duurzaamheid, het zijn twee begrippen die voor veel mensen moeilijk te rijmen vallen. Maar hoe duurzaam is e-commerce echt en waar liggen de kansen? Heleen Buldeo Rai, onderzoekster aan de VUB en experte stadslogistiek, geeft tekst en uitleg.

E-commerce is de laatste jaren aan een flinke inhaalbeweging bezig in ons land. Waar België vroeger nog ver achterophinkte in vergelijking met progressieve landen als Nederland, lijkt het gat de laatste 2 à 3 jaar, mede dankzij de coronapandemie, langzaam te dichten: zo bedraagt het aandeel van e-commercebestedingen in ons land ondertussen 15%, tegenover 18% in Nederland. Al zijn niet alle concepten levensvatbaar zoals flitsbezorger Gorillas bewees die zich vorig jaar moest terugtrekken uit ons land. Bovendien rezen er met al die extra bestelwagens op de weg – al dan niet helemaal gevuld – en de grote berg aan verpakkingen steeds meer vragen over het feit of e-commerce en duurzaamheid wel hand in hand kunnen gaan. Assumpties die mensen volgens Heleen Buldeo Rai, onderzoekster aan de VUB en experte stadslogistiek, gespecialiseerd in e-commerce en duurzaamheid, maken  uit onwetendheid en door gebrek aan betrokkenheid bij het onderwerp. In haar recente boek “Duurzaam online shoppen: praktijkgids voor e-commerce van morgen” bewijst ze dat de twee onderwerpen wel degelijk samen kunnen gaan, maar stelt ze dat er vooral een mentaliteitswijziging nodig is bij zowel retailers als consumenten om e-commerce verder te verduurzamen. “Veel consumenten willen dat hun pakje zo snel mogelijk geleverd wordt, liefst gratis en op het moment en de manier dat hen uitkomt. Dat is wel mogelijk maar niet altijd de meest efficiënte of ecologische oplossing. Daarom is het belangrijk dat er zowel bij de consument als bij de retailer een mentaliteitswijziging komt”, vertelt ze. “Webshops hebben klanten sinds de start van e-commerce zoveel mogelijk convenience geboden, maar het wordt dringend tijd dat ze helpen om duurzame keuzes makkelijker te maken. E-commerce is daarvoor de geschikte tool. Er zit zoveel potentieel in: je kunt data op een slimme manier gebruiken en de meest ecologische optie geven aan consumenten. Het hoeft niet moeilijk te zijn.” Al benadrukt ze dat ook de consument zijn verantwoordelijkheid moet opnemen. “At the end of the day is het de consument die in de driver's seat zit. Dus meer bewustzijnscreatie rond duurzame e-commerce is heel belangrijk.”