Handelsfederatie Comeos pleit voor het invoeren van tijdelijke afhaalpunten voor de non-foodsector. Op die manier kunnen andere sectoren buiten de voeding hun activiteiten geleidelijk aan hervatten. Dat meldt De Standaard.

Hoewel de voedingssector zich moet houden aan strikte maatregelen, draait het nog steeds op volle toeren. Om ook andere bedrijven de kans te geven om hun activiteiten te hervatten, pleit Comeos nu voor een uitbreiding van tijdelijke afhaalpunten naar andere sectoren, al moeten de veiligheidsmaatregelen wel gerespecteerd blijven. De handelsfederatie verwijst daarbij naar het voorbeeld van restaurants die nu hun eetruimte verplicht gesloten moeten houden, maar nog steeds takeaway kunnen aanbieden en een deel van hun inkomsten zo toch kunnen garanderen.

Dominique Michel, CEO van Comeos, benadrukt dat er veel online winkels zijn, maar dat niet iedereen toegang heeft tot internet of gebruikmaakt van deze tools. Om nog maar te zwijgen over het probleem van verzadiging op platformen. Daarom raadt de topman aan dat klanten bestellingen voortaan telefonisch doorgeven en die dan op een afgesproken moment komen afhalen. Een principe dat al wordt toegepast bij onder meer Ikea.  

In de praktijk blijven klanten dus in hun auto wachten tot het tijd is om hun bestelling op te halen, waardoor lange wachtrijen vermeden worden. “Zoiets kan zelfs nog op een meer veilige manier georganiseerd worden dan bij de afhaalchinees”, vertelt Hans Cardyn, woordvoerder van Comeos, aan De Standaard. Hij voegt er nog aan toe dat dit een nuttige tussenoplossing is. Mochten non-foodwinkels hun verkooppunten immers direct weer openen, dan riskeren ze dat er een overrompeling van mensen plaatsvindt, wat lange wachtrijen met zich meebrengt.

Toch blijft Comeos met zijn voetjes op de grond en verwacht het niet dat alle sectoren en winkels volop afhaalpunten gaan installeren. Vooral omdat het om een ‘druppelsgewijze’ verkoop gaat. Al benadrukt de organisatie dat het wel interessant kan zijn voor doe-het-zelf-zaken en interieurwinkels, omdat mensen nu meer klussen of in de tuin werken omdat ze meer tijd hebben.

Praktisch haalbaar?

Volgens Chris Van Wesemael, non-foodexpert bij Gondola Group, is deze oproep van Comeos erg logisch omdat het de enige uitweg lijkt voor veel non-foodretailers die tot op heden amper aan e-commerce deden en er logistiek gezien totaal onvoorbereid op zijn. “Velen boden voor online bestellingen enkel een click&collect-optie aan voor de meeste producten. Home delivery gebeurt vaak nog enkel voor producten waar de retailer een deal heeft met de fabrikant/leverancier die de thuislevering uitvoert. En de bedragen voor een thuislevering zijn dikwijls zeer hoog, gekoppeld aan een vrij dure leveringskost in vele gevallen”, verklaart hij.

Of het allemaal praktisch haalbaar is, is volgens Chris Van Wesemael een andere zaak. “Dan moeten de DIY-retailers bijvoorbeeld in elke winkel een "permanentie" voorzien... zonder te weten of er al dan niet bestellingen zullen afgehaald worden, enzovoort. Aangezien men er al niet in slaagt om in 4 weken tijd logistiek iets op poten te zetten, is de vraag maar zeer of dit dan wél gaat lukken (met akkoord van de vakbonden...)."

“Een ding is duidelijk: Covid-19 is een meer dan duidelijk wake-up call voor elke non-foodretailer die nog niet structureel met e-commerce bezig is. Er zullen op dat vlak heel wat zaken in een stroomversnelling komen. Daartegenover staat dat men dan evenzeer kan verwachten fysieke winkels er anders zullen uitzien of zelfs in aantal verminderen”, besluit Chris Van Wesemael.