Colruyt Group zag vorig jaar zijn omzet stijgen, maar verloor klanten aan de concurrentie. De supermarktgroep maakt zich daar naar eigen zeggen geen zorgen over, maar verwacht dit jaar wel minder winst. Het aandeel van de groep daalde met 8% woensdagochtend.

Colruyt Group heeft geen makkelijk jaar achter de rug. Het kon zijn winstmarges stabiliseren door een eenmalige meevaller: het bracht zijn energie-activiteiten (Eoly) onder in een nieuwe holding en kreeg daarvoor 31 miljoen euro. Zonder die operatie zou de bedrijfswinst gedaald zijn van 5,3 naar 5 procent. De supermarkten van ­Colruyt verloren marktaandeel (-0,8 procentpunt) naar 31,3 procent, omdat klanten omdat consumenten meer in buurtwinkels inkopen deden. Ook de sluiting van de nachtwinkels raakte Colruyt: veel uitbaters daarvan doen hun inkopen bij de groep. Spar en Okay, de lokale formules van de groep, deden het wel goed. Spar verhoogde zijn omzet zelfs met 15,5 procent. Het waren de eigen Colruyt-supermarkten, goed voor 62% van de groepsomzet, die de druk voelden. 

Colruyt verwacht voor dit jaar minder winst, omdat er minder hamsteraars zijn en omdat het verbod op promoties niet langer een duwtje in de rug geeft doordat Colruyt zijn prijzen niet moest aanpassen, zoals vorig jaar een tijd lang het geval was. Tegelijk blijven er nog zeker tot juli extra coronakosten, doordat werknemers extra vakantie en pauze krijgen en er veiligheidspersoneel ingezet wordt. Bovendien blijft Colruyt investeren. Het investeert in nieuwe magazijnen voor de apotheek Newpharma, de webwinkel Collect&Go en de Franse Colruyt-­winkels. Daarnaast openen er nieuwe winkels en gaat er ook geld naar automatisering en digitalisering. Na een testproject wil Colruyt vanaf het najaar op grotere schaal boodschappen aan huis leveren.