Supermarktgroep Colruyt doet een maand lang een test met een winkelkar met een camera, scherm en sensoren. Bedoeling is nagaan of kassaloos winkelen kan ingevoerd worden. 

In Halle rijden er de komende maand drie winkelkarren rond die uitgerust zijn met een camera, een aanraakscherm en sensoren. Ze maken deel uit van een test waarbij medewerkers van Colruyt Group nagaan hoe ze kunnen helpen bij het invoeren van kassaloos winkelen. De 'smart cart' is uitgerust met een aanraakscherm waarop een boodschappenlijst verschijnt zodra je je klantenkaart scant. Vervolgens kunnen de medewerkers producten uit de rekken nemen en de barcode inscannen, waarna ze van de lijst verdwijnen. Sensoren en artificiële intelligentie controleren of alles correct verloopt. Eens alle producten ingescand zijn, kunnen gebruikers op het scherm afrekenen en de winkel verlaten zonder extra aan een kassa te stoppen. 

Bedoeling is om in de komende maand te testen hoe vlot het systeem werkt en wat eraan kan verbeterd worden en of het systeem in de loop van dit jaar ook naar klanten kan uitgebreid worden. Op dit moment zitten er nog wat gebreken in het systeem. Zo kunnen producten zonder barcode, zoals groenten en fruit, nog niet verwerkt worden, al zou dat in de toekomst via camera’s en een zelflerend algoritme wel mogelijk moeten worden.  De winkelkar heeft ook een camera, bedoeld om diefstal tegen te gaan: wie er een product in legt zonder te betalen, krijgt een melding op het scherm. Er is ook een weegsensor die diefstal moeten voorkomen. Wie een persoonlijk item in de kar legt, kan dat op het aanraakscherm aangeven. 

"Met dit type winkelkar willen we specifiek tegemoetkomen aan een bepaalde groep klanten die weinig tijd heeft en zo efficiënt mogelijk wil winkelen: we geven klanten de mogelijkheid hun keuze aan boodschappen meteen in te scannen. Ook het betaalproces kan automatisch verlopen op de kar zelf, indien de klant dat wenst. Niet meer aanschuiven aan de kassa dus, als je met deze kar winkelt: dat zorgt voor een sneller proces zowel voor medewerkers als voor de klant”, zegt Jo Willemyns, COO Retail bij Colruyt Group en algemeen directeur Colruyt Laagste Prijzen.

Colruyt Group experimenteerde in 2018 al bij Spar met een kassaloze winkel, waarbij klanten producten moesten scannen en betalen met een smartphone. Dat systeem voldeed niet. Internationaal zijn supermarktketens volop kassaloze winkels aan het openen of testen. Amazon opende kassaloze winkels van Amazon Go en Amazon Fresh. In Nederland experimenteren Albert Heijn en Aldi met kassaloze winkels. Ook Aldi testte een kassaloze winkel, in Utrecht, waar 475 camera’s hingen, maar moest vaststellen dat er heel weinig interesse voor was. Er zijn vandaag wel steeds meer automatische winkels, waar klanten zelfstandig producten kunnen kopen en afrekenen. Ook daar moet nog blijken of de interesse van consumenten groot genoeg is. Colruyt benadrukt dat het kassaloze winkelen een aanvulling is op de klassieke manier van boodschappen doen.

©

Colruyt