Vandaag stelt Carrefour Group een nieuw strategisch vijfjarenplan voor tijdens zijn ‘Digital day’. Zijn ambitie? "De groep laten evolueren van een traditioneel distributiebedrijf tot een 'digital retail company'", verklaart Alexandre Bompard, de baas van Carrefour.

Alexandre Bompard lanceert een groot project rond digitalisering, waarvoor de groep maar liefst 3 miljard euro uitrekt. Carrefour wil door in te zetten op digitalisering 600 miljoen euro aan extra bedrijfsopbrengsten verzilveren vanaf 2026. Zo vertelde hij aan het Franse zakenblad Les Echos. Een derde van deze nieuwe inkomsten zouden afkomstig moeten zijn van het "retail media”-luik, met andere woorden de verkoop van advertentieruimte aan grote merken en de exploitatie van analysegegevens over het gedrag van klanten uit zijn databank. Carrefour had al in juni de lancering van zijn Carrefour Links-platform aangekondigd.

Anderzijds focust Carrefour ook op de nieuwe vormen van e-commerce. Zo is de groep samenwerkingen aangegaan met nieuwe spelers op het gebied van bezorging en flitsbezorging, zoals Uber Eats, Deliveroo en Cajoo. Carrefour wil dat een derde van zijn 80 miljoen klanten overschakelt op omnichannel winkelen, wat zich zou moeten vertalen in 10 miljard euro omzet voor e-commerce, in plaats van de 3 miljard die dit jaar wordt verwacht (op een geconsolideerde omzet van 78 miljard). "Dit is de kracht van het omnichannel model. We weten nu dat een fysieke klant die een gebruiker wordt van onze digitale platformen na een jaar 22% meer uitgeeft bij Carrefour", aldus de topman. Tot slot moet digitalisering de ontwikkeling van financiële diensten, kredieten en verzekeringen mogelijk maken.

Om dit alles te kunnen realiseren, heeft Carrefour zich goed voorbereid. "Naast onze 3.000 data scientists zullen we in samenwerking met Google onze 320.000 Carrefour-werknemers opleiden op het vlak van digitalisering“, zegt Alexandre Bompard in zijn interview met Les Echos. “Digitalisering moet centraal staan in onze activiteiten, zodat we definitief afscheid kunnen nemen van een cultuur van bricks en een betere dialoog kunnen voeren met onze klanten en met onze collega's. Dat is de betekenis van ons samenwerking met Facebook en zijn “workplace”-tool (...) Ik werk al tien jaar voor bedrijven die met Amazon concurreren. Ik zie de buitengewone macht van dit bedrijf en de onterechte voordelen die het heeft gekregen. Maar vandaag beschikt Carrefour over middelen, een strategie en een omnichannel-positionering die Amazon niet heeft en die ons onderscheidt. Carrefour heeft nu een strategisch en industrieel antwoord om het op te nemen tegen Amazon.”