Carrefour gaat een stap verder in zijn strijd tegen voedselverspilling en experimenteert in Frankrijk en België met de verkoop van producten waarvan de houdbaarheidsdatum overschreden is. Daarnaast bant de retailer ook de vervaldata op onder andere snoep, zout, suiker en azijn. 

Carrefour neemt een wel heel opvallende beslissing om de strijd tegen voedselverspilling verder op te voeren. Na de snelverkoop van producten die bijna dreigden te vervallen, biedt de retailer in Frankrijk en België voortaan ook kruidenierswaren aan waarvan de houdbaarheidsdatum overschreden is, soms zelfs tot 30 dagen. Toch is er geen enkel gevaar voor de gezondheid, benadrukt Carrefour. De producten waarvan de vervaldatum overschreden is, kunnen dan misschien wel van iets mindere kwaliteit zijn, maar zijn zeker niet schadelijk voor de gezondheid.  Ze zijn met andere woorden nog perfect consumeerbaar. Bovendien zijn de ‘vervallen’ kruidenierswaren, die op dezelfde plaats terug te vinden zijn, te herkennen aan de grote kortingen die oplopen tot 50%. 

De test loopt momenteel in 3 Carrefour-winkels: Vannes, Cesson-Sévigné en Amiens, maar zou op termijn worden uitgebreid naar 14 winkels in Bretagne. “Het is de bedoeling om te kijken hoe het project beheerd wordt door de teams en hoe het ontvangen wordt bij de klanten”, verklaart Bertrand Swiderski, directeur maatschappelijk verantwoord ondernemen van Carrefour Group, aan Linéaires. “We begeleiden de consument in de winkel zodat hij deze stap kan begrijpen. De gondelkop boven de kast maakt het bovendien ook mogelijk om dit alternatief te versterken. Voor de rest rekenen we op de kracht van mond-tot-mondreclame.” Carrefour bevestigt bovendien aan de redactie van Gondola dat het dit jaar ook in België start met het project.

Weg vervaldatum

Maar daar blijft het niet bij. De retailer schrapte ook de vervaldatum op producten als snoep, suiker, zout en azijn. Bovendien wil de retailer in de toekomst ook hetzelfde doen bij producten als honing, pasta, bloem, peulvruchten en graanproducten. Daarvoor stuurde Carrefour een aanvraag naar Pascal Canfin, de Europese vertegenwoordiger voor ‘En Marche’, de partij van president Macron. Het doel? De Europese wetgeving flink wijzigen. 

Dit is trouwens niet het eerste initiatief dat Carrefour neemt in een poging om de voedselverspilling tegen te gaan. Zo werkt de retailer onder meer samen met Too Good To Go, een platform dat klanten toelaat om onverkochte verse producten tegen een prijsje te kopen. Op die manier wil het bedrijf voorkomen dat voedsel onnodig wordt weggegooid.