Carrefour Group zag zijn omzet in het eerste halfjaar van 2021 stijgen met 3,9%, vooral Frankrijk presteerde goed. In België daalde de verkoop met 2,2% tegenover dezelfde periode in 2020. Een logische constatering, gezien de gezondheidscrisis.

In de eerste 6 maanden van 2021 boekte Carrefour Group een omzet van 38,3 miljard euro, ofwel een stijging met 3,9% op vergelijkbare basis. Dat blijkt uit de halfjaarcijfers die de keten vandaag bekendmaakte. Daarbij was het vooral thuisland Frankrijk (+4,1%) en Latijns-Amerika (+13,2%) die de groei aandreven. De resultaten in de rest van Europa (-1,7%), waaronder in België (-2,2%) en Italië (-7,4%), gingen achteruit.

Frankrijk zorgt voor groei

In het tweede kwartaal van 2021 kende Carrefour Group een mooie groei van 3,6%, die werd aangedreven door thuismarkt Frankrijk (+4,7%). "Deze prestatie weerspiegelt een solide dynamiek wat betreft het verwerven van marktaandeel in belangrijke landen en de relevantie van ons multi-format en omnichannel model, zeker in vergelijking met de hoge resultaten uit 2020”, benadrukt Carrefour in een persbericht. “Hoewel de resultaten niet uniform zijn per land of per winkelketen, zijn de activiteiten in het tweede kwartaal van 2020 sterk gegroeid (+6,3% op vergelijkbare basis), met name dankzij de verschuiving van out-of-home consumptie naar winkels en een sterke stijging van de consumptie na de eerste lockdown.”

België profiteerde van de grenssluitingen in 2020

Terwijl Frankrijk een goed eerste halfjaar en tweede kwartaal kende, heeft de Europese markt iets meer geleden. De omzet op vergelijkbare basis daalde in het tweede trimester met 1,9% ten opzichte van het tweede kwartaal van 2020, maar steeg met 2,8% over een periode van twee jaar. De resultaten variëren sterk van land tot land, aangezien de resultaten vorig jaar sterk verschilden: in het tweede kwartaal van 2020 boekten Spanje en België een sterke groei. In België (-6,7% LFL/+9,2% over 2 jaar) is de omzet in het tweede kwartaal van 2021 dan ook lager dan het uitzonderlijk hoge niveau van vorig jaar (+15,9% LFL in Q2 2020). België heeft daarbij vooral geprofiteerd van de sluiting van de grenzen en het feit dat de Belgen niet langer over de grens trokken om hun boodschappen te doen. Als we naar de afgelopen twee jaar kijken, is de omzet flink gestegen.