Op groepsniveau lijkt Carrefour aan de betere hand: de groep behaalde in het eerste kwartaal van dit jaar een omzet van 20 miljard euro, ofwel +2,7%. In ons land bleven de resultaten echter onder de verwachtingen met een daling van 0,4% op vergelijkbare basis tot 987 miljoen euro. Dat blijkt uit de recente kwartaalcijfers die de groep vrijgaf.

Op groepsniveau lijkt het tij stilletjes aan te keren voor Carrefour. De groep behaalde in het eerste kwartaal van dit jaar een omzet van 20 miljard euro, ofwel een stijging van 2,7% op vergelijkbare basis. Al is het vooral de Latijns-Amerikaanse markt die voor die groei zorgde. Als we echter naar de andere markten kijken, zien we dat Carrefour zeker nog wat werk heeft: vooral Azië en Europa, met Spanje en Italië aan kop, incasseerden stevige klappen.

Frankrijk aan de betere hand

Thuisland Frankrijk lijkt terug aan de betere hand. De groep behaalde er een lichte stijging van 1% op vergelijkbare basis waardoor de omzet afklokte op 9,0 miljard euro. Die groei was vooral te danken aan de goede verkoop van voeding (+2%), een groot contrast met de verkoop van non-foodproducten die daalde met 5,4%. Als we kijken naar de verschillende winkelformaten zien we dat vooral de buurtwinkels en andere formaten het erg goed doen: hun omzet steeg met 2,6% tot 1,4 miljard euro. Ook de supermarkten groeiden met 1,5% tot 3 miljard euro, en zelfs de hypermarkten konden op een minuscule verbetering van +0,1% rekenen, goed voor 4,7 miljard euro omzet. Volgens Carrefour was er verder ook een solide groei bij de bioproducten, e-commerce en de convenience formats.

Europa: Italië en Spanje incasseren klappen

Op zijn andere Europese markten vielen de resultaten echter nog steeds tegen. Zo kelderde de omzet in Europa in Q1 met 1,5% tot 5,4 miljard euro. Daarbij waren het vooral Spanje en Italië die af te rekenen hadden met competitieve markten waardoor hun omzet met respectievelijk 2,8% en 3,8% daalden tot 2,2 miljard euro en 1,2 miljard euro.

Ook in ons land lijkt de situatie nog niet aan de betere hand. Carrefour behaalde een omzet van 987 miljoen euro, ofwel een daling van 0,4% op vergelijkbare basis. Die is vooral te wijten aan de forse herstructureringen die vorig jaar werden doorgevoerd. Als we bovendien kijken naar de resultaten bij constante wisselkoersen zien we een daling van 3,5%.

Enkel in Roemenië en Polen wist de retailer een positief resultaat te behalen. Daar steeg de omzet met respectievelijk 3,3% en 3% tot 502 miljoen euro en 494 miljoen euro.

Azië het zwaarst getroffen

Ook in Azië zien de cijfers er niet veel belovend uit. De groep zag er zijn omzet afnemen met 3,4% tot 1,7 miljard euro. Daar waren zowel China (-4,4%) als Taiwan (-1,1%) verantwoordelijk voor, al behaalde China wel een iets beter resultaat dan in 2018 door de sterke groei van e-commerce.

Latijns-Amerika de beste leerling van de klas

In tegenstelling tot de negatieve resultaten op andere markten was Latijns-Amerika het enige continent waar de groep wel een zeer mooi resultaat kon neerzetten. De groep boekte een omzet van 3,9 miljard euro, ofwel een stijging van 14,5%. Die groei was vooral te danken aan Argentinië dat een indrukwekkende omzetstijging van 49,1% optekende, waardoor de groep er afklokte op 574 miljoen euro. Brazilië deed het zeker ook niet slecht en behaalde een omzet van 3,3 miljard euro, ofwel een stijging van 6,6%.