Cannabis, het nieuwe, duurzame superfood?
- Cannabisbrood is een van de vele voedingsproducten met hennep
- Hennep heeft uitstekende troeven als voedingsingrediënt
Na cannabisolie, hennepboter en cannabisbier komt er bij ons nu ook een brood op basis van hennep op de markt. Wat trekt de voedingsindustrie zo aan in hennep?
Hennep – Latijnse naam: cannabis - is hot. Iets anders kan je niet besluiten als je ziet hoeveel afgeleide voedingsproducten er vandaag op de markt zijn. Op Anuga, de internationale tweejaarlijkse beurs voor de voedingsindustrie in Keulen, waren er verschillende producten met hennep als ingrediënt: kaas en brood met hennep, maar ook ice tea met cannabis, een van de producten die in de innovatiehal van de beurs stond te prijken. Hennepboter is er ook, net als bier met cannabis, en dat laatste is niet zo vreemd: hennep is van dezelfde familie als hop. Tenslotte is er ook hempfu, tofu gemaakt op basis van hennep in plaats van soja.
Dat de voedingsindustrie zoveel interesse toont in de legale vorm van hennep of cannabis – die geen noemenswaardige actieve chemische bestanddelen (minder dan 0,2% THC) heeft - mag geen verwondering wekken. Hennep heeft een hoge voedingswaarde en wordt daardoor soms een ‘superfood’ genoemd. Hennepzaadolie is rijk aan het omega-3-vetzuur, alfa-linoleenzuur en het omega-6-vetzuur, linolzuur. En dat in goeie verhouding omega-3- over omega-6-vetzuren. Interessant, want de inname aan de semi-essentiële omega-3-vetzuren is meestal te laag in ons Westers dieet. Daarnaast is hennep is een zeldzame bron van GLA (gamma-linoleen zuur). Dit vetzuur is belangrijk voor de hydratatie en soepelheid van de huid. Vandaar de toepassing van hennepolie in tal van cosmeticaproducten, zoals shampoo.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag. Dit is om onze inhoud beter af te stemmen op onze lezers. Ontdek hier de voordelen:
Retailallianties: Slimme strategie of machtsmisbruik
Interview met Veerle De Witte (CEO van Standaard Boekhandel Group): “Een omnichannel klant geeft drie keer zoveel uit als een 100% online klant”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?