In de Hoogstraat in Brussel, in het centrum van de Marollen, is een nieuwe vestiging van Lidl geopend. Dit stuit op heel wat protest van de lokale handelaars.

De nieuwe winkel ligt in de dichtbevolkte Brusselse wijk de Marollen. Daarom Lidl heeft zijn assortiment er afgestemd op het beoogde cliënteel, door de focus te leggen op verse producten en tuin- en decoratieartikelen te schrappen. Lidl wil de nieuwe winkel dan ook profileren als buurtwinkel waar klanten meerdere keren per week hun boodschappen komen doen. 

Toch zijn de lokale handelaars en buurtbewoners niet opgezet met de opening van de nieuwe winkel. Ze vrezen voor verkeersoverlast tijdens het laden en het lossen, en daarenboven past een keten als Lidl er volgens hen niet in het straatbeeld. De Hoogstraat klinkt namelijk bij menig antiek- en brocanteliefhebber als muziek in de oren. 

Net omdat de winkel zich in een historische wijk vestigt, kreeg Lidl heel wat voorwaarden opgelegd van het stadsbestuur. Zo moest de keten het karakter van de wijk respecteren en aangepaste uitstalramen installeren. Ook de mobiliteit van de buurt mocht niet in het gedrang komen. Voorwaarden waar Lidl naar eigen zeggen aan voldoet. Ze hebben dan ook het traditionele Lidl uiterlijk achterwege gelaten en kozen voor een strakke zwarte gevel, om deze beter te integreren in het straatbeeld. "We hebben absoluut getracht een mooi evenwicht te vinden tussen wat Lidl typeert en wat de straat haar sfeer geeft. Het resultaat: de gevel van deze winkel vind je dan ook nergens anders terug, in geen enkele van onze 10.000 winkels in Europa. We hebben ons logo's zelfs in stenen gegrifd: iets uniek", vertelt Pieterjan Rynwalt, persverantwoordelijke van Lidl. Daarnaast zet de keten aangepaste voertuigen in voor de bevoorrading van de winkel om de overlast te beperken.