Tot hiertoe werden er niet veel producten in bulk aangeboden in de klassieke retail, maar daar zal binnenkort verandering in komen, vooral als het aan Delhaize en Carrefour ligt. Hoe groot is deze markt in België en behoort een hypermarkt met alleen maar bulkproducten logistiek gezien tot de mogelijkheden? Toekomstperspectieven van een ontluikende trend die een exponentiële groei lijkt te kennen.

Bulkproducten zijn consumptie op zijn simpelst: men bestelt een lot bij een leverancier, en heeft vervolgens maar één etiket nodig en geen verpakking. We geven grif toe dat bulk niet echt voorkwam in de lastenboeken van de logistiek verantwoordelijken van onze supermarkten… tot het publiek erom begon te vragen.  Bulkproducten zijn immers problematisch voor retailers omdat ze niet beantwoorden aan de beperkingen van de markt op het gebied van labelling, vervaldatums of vermelding van de Nutriscore. De vraag naar bulk, ontstaan na de mediahetze over een teveel aan verpakkingen, heeft vandaag de kleine winkels in hippe stadsomgevingen overstegen. Neem nu het voorbeeld van Delhaize. In september 2018 opende de keten in Nijvel een winkelconcept dat volledig nieuw is, zowel op het gebied van het winkelparcours als op logistiek vlak. Dit ‘laboratorium’ laat het merk met de leeuw toe een stap te zetten naar duurzaamheid, met name door het openen van een bulkafdeling met gedroogd fruit, pasta, zaden, granen en uiteraard ook groenten en fruit. “Het verkooppunt in Nijvel is een van de tien Delhaize-supermarkten die geselecteerd werd om nieuwe fruit- en groenteafdelingen te testen”, vertelde Xavier Piesvaux, CEO van Delhaize, tijdens de opening. “In deze tien testwinkels wordt er 80% minder plastic gebruikt dan vroeger. Vanaf vandaag koopt Delhaize de meeste groente- en fruitproducten in bulk, en zal het deze ook in bulk aan zijn klanten aanbieden. Zo gebruiken we 12 ton plastic minder per supermarkt per jaar.”