De Britse supermarkten Morrisons en Asda hebben de intentie aangekondigd om de prijzen van essentiële producten te verlagen, om zo een buffer op te werpen tegen de inflatie en het afnemende consumentenvertrouwen. 

Moeten supermarkten hun prijzen verlagen om consumenten te helpen tegen de inflatie? In Groot-Brittannië vinden enkele supermarkten van wel. Reuters meldt dat Morrisons en Asda hun prijzen naar beneden halen nu de inflatie ook aan de andere kant van het kanaal hard toeslaat. Sinds 20 maart is er een stijging van 5,2% in vier weken tijd. Voor de hele maand maart bedroeg de inflatie 7%. Daarmee staat de koopkracht van Britse huishoudens onder druk, al komt de inflatie in de EU net iets hoger uit (7,5%). In ons land bedroeg de inflatie in maart zelfs 9,3%. Volgens het Britse nationale statistiekbureau hebben bijna een kwart van de huishoudens moeilijkheden om hun rekeningen te betalen, nog voor de gereglementeerde verhoging van de energieprijzen ingevoerd werd. Om die reden investeert Asda – de derde grootste supermarkt van het land - 86,5 miljoen euro om voor de rest van het jaar de prijzen van meer dan 100 producten te verlagen en te blokkeren. Daarbij sommige groenten, fruit, vlees en rijst. De prijzen moeten volgens Asda op die manier dalen met gemiddeld 12%. Morrisons, de vierde grootste in zijn sector, wil de tarieven van meer dan 500 essentiële producten verlagen, goed voor een besparing van gemiddeld 13%. Het gaat om producten als eieren, koffie, granen, kip en worst. Eerder al kondigden Tesco en Sainsbury ook al maatregelen aan om de koopkracht van hun klanten te vrijwaren. De situatie in het VK is moeilijk te vergelijken met die bij ons. In België zijn de prijzen in supermarkten in de voorbije jaren gedaald door de groeiende concurrentie. Voorheen waren ze duurder dan in onze buurlanden, nu is dat vaak niet meer zo. Terwijl de inflatie in ons land fors steeg, bleven de prijsstijgingen in de supermarkten daar de voorbije weken ver onder.